Obsah
Zotrvačník: problémy, príznaky a oprava
ČO JE TO ZOTRVAČNÍK? AKÚ MÁ FUNKCIU?
Zotrvačník na auto je veľký komponent spojky, ktorý má tvar ako veľký kotúč. Je pripojený ku kľukovému hriadeľu motora a jeho primárnym účelom je zaručiť hladký prenos výkonu z motora. Neutralizuje vibrácie kľukového hriadeľa a vyvažuje výkyvy rýchlosti motora, pričom uskladňuje prebytočnú energiu pre ďalšie použitie. Táto energia sa používa na udržanie motora v chode, napríklad keď vodič pustí nohu z plynového pedála.
Tieto komponenty spájajú motor s prevodovkou vo vozidlách s manuálnou prevodovkou, a to za použitia spojky na prenos výkonu na kolesá. Ak je zotrvačník poškodený, bude omnoho ťažšie úspešne preradiť rýchlosti a môže to spôsobiť neopraviteľné poškodenie spojky. Preto je potrebné, aby sa tento problém diagnostikoval a opravil čo najskôr.

TYPY KOMPONENTOV
Tieto kotúče sú obvykle vyrobené z ocele, liateho železa alebo hliníka. Čím je vyššia rotačná zotrvačnosť kotúča, tým účinnejšie zabraňuje vysokým výkyvom rýchlosti. Existujú dva hlavné typy zotrvačníkov: jednohmotové a dvojhmotové zotrvačníky.
- Jednohmotové zotrvačníky:
Skladajú sa z jedného kovového kotúča, ktorý neobsahuje žiadne pohyblivé diely, čím sa znižuje celková komplikovanosť jednotky a jednoduchšie sa tak udržiava. Tieto komponenty sú vysoko odolné voči teplu a zvlneniu, a podľa potreby je možné obnoviť ich pracovný povrch. Sú odolné a navyše omnoho lacnejšie, než dvojhmotové zotrvačníky. Na druhú stranu, jednohmotové komponenty poskytujú horšiu ochranu voči vibráciám a sú známe svojou hlučnosťou. Sú vhodnejšie pre vysokorýchlostné vozidlá (napríklad pretekárske), alebo pre off-road vozidlá.
- Dvojhmotové zotrvačníky:
Ako už môžete asi tušiť, tieto zotrvačníky sa skladajú z dvoch kotúčov. Jeden je spojený so spojkou a druhý je pripojený ku kľukovému hriadeľu. Okrem toho obsahujú pružiny, ktoré tlmia torzné vibrácie. Sú určené na účinnejšiu ochranu motora a komponentov prevodovky. Môžu aj znížiť spotrebu paliva, pretože motor bude týmto spôsobom využívaný účinnejšie. Obvykle sa inštalujú do veľkých a ťažkých vozidiel s dieselovými motormi. Nevýhodou je to, že nie je možné obnoviť ich pracovný povrch, a sú viac náchylné na tepelné poškodenie.
VIKA Ozubený veniec zotrvačníka
LuK Dvojhmotný zotrvačník
Dvojspojková prevodovka 7. stupeň
AKUSAN Ozubený veniec zotrvačníka
Poč. zubov: 115
FEBI BILSTEIN Ozubený veniec zotrvačníka
Poč. zubov: 160
BF Ozubený veniec zotrvačníka
Poč. zubov: 146
ČO SPÔSOBUJE POŠKODENIE ZOTRVAČNÍKA?
Existuje niekoľko faktorov, ktoré prispievajú k predčasnému opotrebeniu a zlyhaniu. Medzi najbežnejšie príčiny patria tieto:
- Nesprávna údržba. Ak sa komponenty, ako napríklad nový štartér alebo spojka, nenainštalujú správne, poškodiť sa môžu ostatné súčiastky, alebo môžu byť nevyrovnané. Ak sa poškodí spojka, mala by sa vymeniť čo najskôr. Ak tento problém necháte bez povšimnutia, bude to mať vplyv aj na zotrvačník. Pravdou však je, že výmena spojky je omnoho jednoduchšia a lacnejšia.
- Stav motora a jazdné návyky. Poškodenie môže byť spôsobené napríklad ťažkým štartovaním motora, silným zaťažovaním, jazdou na nesprávnom prevodovom stupni alebo pomalými rýchlosťami otáčania.
- Prehrievanie. Pre kotúče je to smrteľné, pretože môžu prasknúť alebo sa zvlniť, a často je to spôsobené prekĺzavajúcou spojkou.

PRÍZNAKY POŠKODENÉHO ZOTRVAČNÍKA
- Spálený zápach. Vodiči si často všimnú zápach spálenia spod vozidla. Je to znak, že spojka nefunguje alebo sa nepoužíva správne, a vinníkom môže byť práve zotrvačník. Ak sa zotrvačník zvlní, tanier spojky bude prekĺzavať a opotrebuje sa, a objaví sa spálený zápach. Ak sa problém neopraví, spojka môže prestať fungovať úplne.
- Problém s preraďovaním rýchlostí. Poškodený zotrvačník značne sťaží preraďovanie rýchlostí, pretože tanier spojky sa nebude vedieť správne odpojiť. Popraskané kotúče zotrvačníka sú náchylnejšie na zvlnenie, kvôli čomu vzniknú problémy so spojkou a prevodovkou.
- Vibrujúci spojkový pedál. Ak spojkový pedál vibruje, môže to byť znakom poškodenia uložení pružín zotrvačníka. Môže to byť spôsobené prasknutým alebo opotrebovaným kotúčom. Pružina tu je na to, aby neutralizovala vibrácie po aktivovaní spojky.
- Drkotanie spojky. K tomuto existuje mnoho príčin, no spojka začne drkotať, keď „skáče“ na zotrvačníku počas jej zapojenia. Tento zvuk sa môže objaviť vplyvom „skleneného“ alebo narušeného kotúča spojky, ale môže to byť spôsobené aj chýbajúcimi alebo poškodenými kolíkmi zotrvačníka.
LuK Dvojhmotný zotrvačník
Manualna prevodovka
LuK Dvojhmotný zotrvačník
Manualna prevodovka
TRUCKTEC AUTOMOTIVE Ozubený veniec zotrvačníka
Poč. zubov: 144
LuK Dvojhmotný zotrvačník
Manualna prevodovka
FEBI BILSTEIN Ozubený veniec zotrvačníka
Poč. zubov: 125
JE MOŽNÉ JAZDIŤ S POŠKODENÝM ZOTRVAČNÍKOM?
Jazda s poškodeným zotrvačníkom je možná, ak je toto poškodenie iba mierne. To však neznamená, že takáto jazda je v poriadku. Poškodenie môže spôsobiť opotrebovanie ďalších komponentov, čo bude mať vplyv na súčiastky spojky, kľukového hriadeľa a samotného motora. Budeš cítiť väčšie vibrácie motora, a poškodenie bude mať celkový vplyv na výkon motora. Ak spozorujete poškodenie na spojke, vozidlo si nechajte čo najskôr skontrolovať u odborníka.
JE MOŽNÉ NECHAŤ SI ZOTRVAČNÍK OPRAVIŤ?
Jednohmotový zotrvačník auta sa ľahšie opravuje, pretože povrch komponentu je možné obnoviť. Dvojhmotové zotrvačníky si obvykle vyžadujú výmenu, pretože prípadné brúsenie môže negatívne ovplyvniť vnútorné komponenty. Takáto výmena je však veľmi drahá, pretože súčasne je často potrebné vymeniť aj spojku. Chvalabohu sa na dnešnom trhu dajú nájsť cenovo výhodné spojkové sety na auto.
TOP produkty na túto tému: