Obsah
Spojka auta: Funkcia, príznaky poškodenia a náklady na výmenu
Spojka, brzda, plyn. Azda jedno z najznámejších slovných spojení, ktoré sa každému z nás vybaví v hlave pri slove automobil. Funkcia brzdy je zrejmá – zastavenie, resp. spomalenie vozidla. Plyn – akcelerácia. A čo spojka? Na čo slúži systém spojky? Je v aute vôbec potrebná? Prečítaj si tento článok, v ktorom sa dozvieš, aká je jej funkcia, aké sú príznaky jej poškodenia a koľko ťa bude stáť jej výmena.
Funkcia a dizajn spojky – kde je spojka?
Spojku mnoho začínajúcich vodičov vníma len ako pedál vo vozidle, ktorý je potrebné použiť pri preraďovaní rýchlostí v autách s manuálnou prevodovkou. Nie každý však dopodrobna vie popísať celý systém spojky a jej presnú funkciu. Poďme sa na to pozrieť.
Spojka, resp. spojková sada, sa nachádza medzi motorom a prevodovkou vozidla. Zjednodušene povedané, funkciou spojky osobného automobilu je počas prevádzky nachvíľku odpojiť motor od prevodovky. Prevodovka a motor totiž navzájom úzko spolupracujú – keď je zaradený určitý rýchlostný stupeň, s daným prevodom je spojený hnací hriadeľ motora, ktorý následne prenáša potrebnú silu na systém pohonu kolies. Aby však bolo možné preradiť na iný prevodový stupeň a odľahčiť tak motor od vysokých (alebo príliš nízkych) otáčok, je potrebné, aby sa toto spojenie hriadeľa s prevodovkou na malú chvíľu prerušilo.
Funguje to podobne ako pri prehadzovačkách na bicykloch – keď chceš „preradiť“ na iný prevod, je lepšie na daný moment prestať šliapať na pedále. Inak by ti mohla spadnúť reťaz a ďalej sa nepohneš. To isté platí aj pri autách s manuálnou prevodovkou – počas preraďovania rýchlostí vodič pustí nohu z plynového pedála (motor v tej chvíli beží zotrvačnosťou a klesajú mu otáčky), následne zošliapne spojkový pedál, ktorý pomocou pružín, ťahadiel a spojovacích, resp. odpojovacích prvkov odpojí prevodovku od časti motora auta, pomocou radiacej páky preradí na požadovaný prevodový stupeň, a spolu s púšťaním spojky postupne začne pridávať plyn.
Ak by sme proces preraďovania chceli robiť bez spojky, malo by to veľmi negatívny vplyv na jednotlivé diely prevodovky a veľmi rýchlo by sa poškodili a polámali jej ozubenia na daných prevodoch. Áno, preraďovať (resp. podraďovať) rýchlosti je možné aj bez použitia spojky, no vyžaduje si to precízny tréning a dokonalé načasovanie podľa otáčok motora.
Poruchy spojky na aute – ako sa prejavuje jej poškodenie?
Nejeden vodič sa už stretol s tým, že pri rozbiehaní alebo prílišnom namáhaní vozidla v hustej premávke začal vo vozidle cítiť spálený zápach. Obvykle tento zápach pochádza zo spojky, keď sa prehrieva. A deje sa to najčastejšie pri častom prudkom rozbiehaní sa – no a ak sa jedná o rozbehy do kopca, opotrebenie bude ešte rýchlejšie a silnejšie.
Spojka sa skladá z jednohmotny alebo dvojhmotny zotrvacnik, rôznych pružín, dosiek a tanierov, ktoré majú po svojom obvode ozubenie. Ak sa toto ozubenie pri nesprávnom používaní spojky alebo pri nesprávnom preraďovaní rýchlostí opotrebuje a poláme, spojka nebude fungovať správne, a tým pádom nebude fungovať ani preraďovanie rýchlostí, jednotlivé zaradené rýchlosti môžu začať vyskakovať počas jazdy alebo ich nebude možné zaradiť vôbec. Jedná sa o vážnu poruchu vozidla, ktorá môže dospieť až do štádia, že s autom sa nebude dať viac pohnúť.
Výmena spojky za novú – koľko ma to bude stáť?
Výmena spojky je na každom aute predpísaným úkonom základnej údržby vozidla. Spojková sada má svoju životnosť, ktorá závisí od spôsobu používania vozidla. Obvykle je potrebné ju meniť pri asi 100 000 km, no tento interval sa pri šetrne používaných autách môže predĺžiť aj na dvojnásobok, zatiaľ čo pri nedbalom používaní auta a zlom radení rýchlostí sa môže skrátiť aj na polovicu. V každom prípade zostáva faktom, že spojka je jedným z najviac používaných a najviac zaťažovaných komponentov vozidla, a jej výmena by sa mala uskutočniť v rámci predpísaného intervalu alebo pri objavení prvých príznakov poškodenia.
Komponenty tejto sady nie sú až také drahé a pri starších autách sa cena za výmenu spojkovej sady môže pohybovať okolo 150 až 200 eur. Kvalitnejšie produkty menené v kvalitnom autoservise môžu z tvojej peňaženky vytiahnuť o niečo viac peňazí. Cenu práce si pri výmene spojky určuje každý autoservis inak.
Samotná výmena spojky nie je náročným úkonom – ani z hľadiska množstva práce, ani z pohľadu časovej náročnosti. Ak máš nejaké skúsenosti s opravami áut a chcel by si si vyskúšať svojpomocnú výmenu spojkovej sady, pozri si k tomu naše návody, či už vo forme PDF alebo videa.
Tip od AUTODOC
Ak patríš medzi vodičov, ktorí radi pri každej možnej príležitosti stláčajú spojku a držia ju počas celej doby státia na semaforoch, dôrazne odporúčame nerobiť to. Je to jeden zo spôsobov používania spojky, ktorým sa kazí najviac a najrýchlejšie. Spojku je potrebné používať naozaj iba v prípade preraďovania rýchlostí a pri tomto úkone ju stlačiť úplne, a pritom ju držať stlačenú čo najkratší čas.
Užitočné video k danej téme:
Ako detegovať zlyhanie spojky
TOP produkty na túto tému: