Obsah
Závady spojky, príznaky a riešenia
Spojka vášho auta sa môže časom opotrebovať, zhrdzavieť, nesprávne nastaviť alebo poškodiť, čo sťaží jej fungovanie alebo povedie k jej úplnému zlyhaniu. Včasné rozpoznanie príznakov problémov s hydraulickou spojkou by vám malo pomôcť vyhnúť sa nehodám a nákladnejším opravám.
Bežné problémy a príznaky zlyhania spojky
Nie každý vidí varovné znaky skôr, ako sa začnú ťažkosti. Mnohé z týchto ťažkostí a príznakov zlyhania spojky sa môžu objaviť nečakane alebo môžu byť prerušované. Je dôležité, aby ste konali rýchlo a neignorovali ich, aby ste zabezpečili bezproblémovú prevádzku.
Prejdime k veci. Nižšie nájdete opis najčastejších príznakov opotrebovanej spojky a ich obvyklé príčiny a riešenia. Je obvyklé, že sa naraz stretnete s viac ako jedným príznakom zlyhania.
Ťažkosti s radením prevodových stupňov
Ak sa napríklad spojka po zošliapnutí pedála úplne nerozpojí, môže to výrazne sťažiť preradenie prevodového stupňa alebo spôsobiť zastavenie motora. V tomto prípade môže byť problém spôsobený zlým spojovacím mechanizmom, opotrebovaným prítlačným tanierom alebo kotúčom, natiahnutým alebo poškodeným lankom alebo ťažkosťami s hydraulikou. Ak sa zistia problémy s existujúcimi dielmi, nainštalujte nové komponenty spojky.
VALEO Spojková sada
s dvojhmotovým zotrvačníkom, s centralnym vypinacim zariadenim spojky, so sadou skrutiek, so sadou zaistovacich skrutiek, Špeciálne náradie na montáž nie je potrebné
LuK Spojková sada
s centralnym vypinacim zariadenim spojky, bez vodiaceho ložiska, so zotrvacnikom, so sadou skrutiek, Dvojhmotný zotrvačník s prítlačným taniera
LuK Spojková sada
s centralnym vypinacim zariadenim spojky, so zotrvacnikom, so sadou skrutiek, s automatickym dostavenim
VALEO Spojková sada
s jednohmotovým zotrvačníkom, s vysúvacim ložiskom, 228mm
SACHS Spojková sada
190mm
Škrípanie prevodov
Pri manuálnej prevodovke môžu prevodové stupne pri preraďovaní (alebo len pri niektorých prevodových stupňoch) začať škrípať, pretože spojka sa zapína alebo vypína len čiastočne, alebo pri rýchlych preraďovaniach prevodových stupňov. Okrem vyššie uvedených príčin môže byť príčinou aj opotrebované vypínacie ložisko spojky. Dbajte na to, aby ste sa vyhli jazdeniu na spojke, pretože jej stav sa môže rýchlo zhoršiť.
Hluk zo spojky
Pri zošliapnutí pedála môžete počuť aj pískanie alebo škrípanie. Uistite sa, že ste skontrolovali vypínacie a otočné ložisko, ako aj vidlicu spojky. Hrkotavé zvuky môžu naznačovať problémy s dvojhmotovým zotrvačníkom.
Zasekávanie spojky
Ak sa pedál alebo spojka zasekáva, je to zvyčajne indikátor, že je potrebné vymeniť lanko alebo že je v systéme málo spojkovej kvapaliny, prípadne je znečistená, čo spôsobuje, že pedál je ako špongia alebo zostane prilepený k podlahe. V prípade potreby kvapalinu vymeňte. V prípade potreby doplňte novú spojkovú kvapalinu.

Slabá akcelerácia
Ak spojka správne neprenáša výkon motora na kolesá, môže sa vyskytnúť pomalé alebo slabé zrýchlenie. Môže to byť spôsobené viacerými faktormi vrátane znečistenia oleja, prehriatia, opotrebovaného kotúča alebo prítlačného taniera a poškodeného alebo zaskleného zotrvačníka.
Pedál spojky pulzuje
Hlavnými príčinami vibrovania alebo pulzovania spojkového pedála sú problémy s nastavením, poškodený zotrvačník alebo spojkový kotúč a chybná membránová pružina. Ak je tlak rozložený nerovnomerne alebo sú diely nestabilné, dochádza k vibráciám.
Preklzávanie spojky
Mechanizmus môže preklzávať, keď sú pružiny, ložiská, spojkový kotúč, zotrvačník alebo prítlačný tanier opotrebované, pretože tieto diely sa nedokážu vzájomne prichytiť a zostať v zábere. Počas zrýchľovania alebo pri stúpaní do kopca môžete zaznamenať náhlu stratu výkonu.

Zápach spálenia
Ak počas jazdy cítite zápach ako spálená guma, môže to byť dôsledok zvýšeného trenia z preklzávajúcej spojky. To môže viesť k väčšiemu opotrebovaniu a poškodeniu, pretože diely sa prehrievajú.
Preklzávajúce prevody
Ak napríklad dochádza k oneskorenému zaradeniu prevodových stupňov alebo sa otáčky motora zvyšujú, ale rýchlosť vozidla sa nezvyšuje, prevody pravdepodobne preklzávajú. Skontrolujte tesnosť hydraulického systému a opotrebovanie alebo poškodenie komponentov spojky a elektroniky vozidla.
LuK Spojková sada
s centralnym vypinacim zariadenim spojky, 220mm
SACHS Spojková sada
s dvojhmotovým zotrvačníkom, s prítlačným spojokvým tanierom, so skrutkami zotrvačníka, so skrutkami prítlačných platničiek, so spojkovou lamelou, s vysúvacim ložiskom, 228mm
LuK Spojková sada
s centralnym vypinacim zariadenim spojky, s vodiacim ložiskom, so zotrvacnikom, so sadou skrutiek, Dvojhmotný zotrvačník s prítlačným taniera, s automatickym dostavenim
SACHS Spojková sada
180mm
BLUE PRINT Spojková sada
trojdielny, so syntetickým tukom, s vysúvacim ložiskom, 181mm
Príznaky, že vaša spojka odchádza
Medzi príznaky zlej alebo zlyhávajúcej spojky patria ťažkosti s radením alebo udržaním spojky v zábere, náhle straty výkonu a slabé zrýchlenie, špongiový alebo zaseknutý pedál, zápach spáleniny, neobvyklé zvuky spojky a nadmerné vibrácie pedála.
Ako zistiť, či vám odišla spojka alebo prevodovka
Príznaky poruchy spojky a prevodovky sú prakticky rovnaké. Môžu to byť problémy s radením, preklzávanie prevodových stupňov, zápach spáleniny a neobvyklé zvuky. Pri manuálnej prevodovke môžete počas jazdy alebo v neutrálnej polohe počuť aj kvílenie alebo hučanie, čo zvyčajne znamená, že sú opotrebované prevody alebo ložiská.
Ako sa môžem postarať o svoju spojku?
Tipy na údržbu spojky:
- Počas jazdy nenechávajte nohu na spojkovom pedáli, pretože to spôsobuje záťaž a zvýšené opotrebovanie.
- Podraďujte postupne, aby ste zabránili preklzu a predišli častému zhasínaniu motora.
- Nepoužívajte spojku na brzdenie!
- Pri rozjazde akcelerujte postupne a nezabudnite zaradiť správny prevodový stupeň.
- Približne každé dva roky skontrolujte spojkovú kvapalinu.
TOP produkty na túto tému: