Obsah
Zadrhávajúci sa brzdový strmeň: Čo sa stalo a ako sa tomu vyhnúť?
Spozorovali ste, že auto ťahá na jednu stranu pri brzdení alebo k zastaveniu auta potrebujete dlhšiu brzdnú dráhu? Zdá sa vám, že musíte brzdový pedál stláčať väčšou silou, než predtým? Cítite po brzdení zvláštny spálený zápach? Motor pomaly naberá otáčky a zhoršila sa kvalita jazdy na voľnobeh? Možno nadišiel čas na opravu brzdového strmeňa.
Dizajn brzdového strmeňa
Strmeň je dôležitý prvok systému kotúčovej brzdy slúžiaci na upevnenie a fixáciu brzdových platničiek a zaručuje aj ich pohyblivosť pri brzdení. Poznáme 2 druhy strmeňov: plávajúci a fixný.
Plávajúce strmene väčšinou obsahujú jeden, niekedy dva piesty uložené iba na jednej strane brzdového kotúča. Uloženie strmeňa je pripojené k svorke upevnenej k čapu nápravy pomocou skrutiek: brzdové platničky sú inštalované na svorke.
Špeciálne pružiny sa používajú na zaistenie platničiek vo vnútri vodiacich otvorov. Pri stlačení brzdového pedála sa piest pohne mimo valca a prenesie tlak na vnútornú brzdovú platničku. Potom sa svorka pohne pozdĺž vodiacich závlačiek a zatlačí vonkajšiu platničku ku kotúču.
Fixný strmeň nemá vodiace závlačky a piesty sú uložené na oboch stranách brzdového kotúča. Takže počas brzdenia je kvapalina pod tlakom dodávaná simultánne do všetkých valcov, čo spôsobí pohyb vnútorných aj vonkajších platničiek. V čase, keď sa nebrzdí, sú držané mimo pomocou zádržných pružín.
Prečo sa môj brzdový strmeň zadrháva?
Medzi bežné dôvody zadrhávania brzdového strmeňa patria:
- Vystavenie vlhkosti a špine. Nahromadené znečisťujúce látky zabraňujú voľnému pohybu piestov a vodiacich závlačiek. Tekutiny spôsobujú ich koróziu, čo vedie k zadrhávaniu. Ak sú gumové puzdrá proti prachu, ktoré chránia súčiastky pred agresívnymi vplyvmi prostredia, prasknuté, zvyšuje sa riziko poškodenia piestov a závlačiek. Zadrhávanie sa môže objaviť aj pri neskorej výmene brzdovej kvapaliny: je hygroskopická, preto sa v nej časom zvyšuje množstvo vody a vedie to k tvorbe korózie na závlačke a pieste.
- Používanie nesprávneho mazadla alebo žiadneho mazadla. Na vodiace závlačky je potrebné použiť mazadlo odolné voči vysokej teplote. Nesprávne mazadlo sa zvykne vysušiť alebo vyliať; takisto sa ním môžu zničiť gumové súčiastky. Vodiaca závlačka sa nemôže voľne pohybovať v napuchnutom puzdre.
- Prudké zmeny teplôt. Majú negatívny vplyv hlavne na gumové puzdrá proti prachu. Zrýchľuje sa účinok korózie a môže spôsobiť ohnutie brzdového kotúča, čo vedie k zadrhávaniu bŕzd.
- Opotrebované prvky strmeňa. Opotrebované uloženia strmeňa alebo opotrebovaný povrch piestu spôsobuje skĺzavanie alebo zadrhávanie. Špina nahromadená v poškodených bodoch zabraňuje voľnému pohybu pohyblivých častí. Vniknutie vzduchu urýchľuje výskyt korózie.
- Deformácia. Vodiace závlačky sa môžu ohnúť kvôli nesprávnej inštalácii, veľkej námahe alebo nedbanlivej jazde – tieto faktory tiež prispievajú k riziku zadrhávania.
- Jazda s opotrebovanými brzdovými platničkami a kotúčmi. Pre zaručenie dobrej priľnavosti opotrebovaného trecieho páru by sa piest mohol príliš vysunúť zo svojho uloženia, čo by spôsobilo jeho skĺznutie.
- Používanie nesprávnej brzdovej kvapaliny. Ak je kvapalina príliš viskózna, piest sa nevráti do svojej pôvodnej polohy. Okrem toho môžu polymérové alebo kompozitné piesty napuchnúť pri kontakte s nesprávnou kvapalinou.
- Vystavenie agresívnym chemikáliám. Cestný štrk a brzdová kvapalina môžu spôsobiť predčasné opotrebenie gumových puzdier proti prachu, preto je dôležité udržať systém stále vzduchotesný.
6 pravidiel pre správne používanie brzdových strmeňov
- Čistite a namažte brzdové prvky a skontrolujte stav gumových puzdier proti prachu pri každej výmene brzdových platničiek – alebo každých 6 mesiacov. Ihneď vymeňte nenatlakované tesniace prvky.
- Včas vymeňte brzdovú kvapalinu. Je hygroskopická, preto sa na ňu časom naviaže určité množstvo vody. Má to vplyv na účinok brzdenia a spôsobuje to korodovanie piestu zvnútra.
- Zaručte, aby boli mazadlá kompatibilné s vašim autom. Špeciálne pasty proti ošúchaniu s obsahom medi alebo molybdénu sa väčšinou používajú na namazanie brzdových klinov, prítlačných pružín a vonkajšej strany brzdových platničiek. Keramické mazadlá sa odporúčajú použiť v uložení platničiek. Vodiace závlačky je potrebné namazať minerálnymi produktmi určenými pre teploty od -45 °C do +180 °C. V ponuke sú aj univerzálne syntetické mazadlá vhodné na použitie pre všetky pohyblivé súčiastky brzdového systému. Pri údržbe systému je dôležité aplikovať iba malé množstvo mazadla do gumových puzdier proti prachu, aby sa mazadlo nedostalo aj na trecie obloženie. Takisto by ste mali zabrániť tomu, aby sa pasta proti ošúchaniu dostala na tesniace prvky.
- Nejazdite príliš agresívne. Pri jazde na veterných cestách v horách sa človek neubráni častému používaniu bŕzd. V normálnych podmienkach sa avšak odporúča vyhnúť sa prudkému rozjazdu alebo ostrému brzdeniu. Pomôže vám to predísť prehrievaniu brzdového systému.
- Pri výmene brzdových platničiek použite špeciálny nástroj na vytlačenie piestu z valca. Uistite sa, že komponent sa nevykriví.
- Na spomalenie alebo zabránenie pôsobeniu korózie aplikujte špeciálnu farbu na brzdové strmene odolnú voči vysokej teplote. Povrch najskôr vyhlaďte brúsnym papierom a odmastite. Náter touto farbou pomôže nielen pri prevencii proti korózii, ale vaše auto bude vyzerať skvele.
Záver: Strmeň je druh súčiastky, ktorej starostlivosť by ste nikdy nemali zanedbať. Jeho pracovný stav zaručí účinnosť brzdového systému a i vašu bezpečnosť – a bezpečnosť všetkých naokolo. Ignorovanie prvých príznakov poškodenia strmeňa môže viesť k prasknutiu kotúča a k úplnému zlyhaniu brzdového systému. Dodržujte tieto odporúčania, aby strmene vo vašom aute slúžili dlho a spoľahlivo.
Užitočné video k danej téme:
Zablokovaný brzdový strmeň: prečo sa to deje a ako tomu zabrániť