Obsah
Aké sú rôzne typy bŕzd a ako fungujú?
Základné informácie o kotúčoch, bubnoch, čeľustiach a hydraulike: ako vás brzdy chránia.
Brzdy sú pre každé vozidlo rovnako dôležité ako motor a sú nevyhnutné pre vašu bezpečnosť na cestách.
Základný princíp bŕzd je jednoduchý: odoberajú kinetickú energiu z pohybujúceho sa vozidla a prostredníctvom trenia ju premieňajú na tepelnú energiu, aby vozidlo zastavili. Všetky brzdy fungujú na rovnakom princípe, ale rôzne systémy dosahujú toto trenie rôznymi spôsobmi.
Existuje mnoho faktorov, ktoré určujú, aký typ systému má vaše vozidlo a aké komponenty používa. Všetky systémy sa mierne líšia, no tu nájdete systémy, ktoré vaše vozidlo pravdepodobne má - popíšeme si, ako fungujú a aké sú ich kľúčové komponenty. Poznanie brzdového systému vášho vozidla môže byť veľmi dôležité. Preto čítajte ďalej!
KOMPONENTY BRZDOVÉHO SYSTÉMU
Predtým, ako sa pozrieme na typy systémov, ktoré môže vozidlo používať na zastavenie, je vhodné spomenúť kľúčové komponenty, najmä ak uvažujete o oprave alebo výmene dielov brzdového systému. Typ dielov, ktoré váš systém používa, často závisí od značky a modelu vášho vozidla, rýchlosti, akou môžete jazdiť, ceny vozidla a jeho veku.
BRZDOVÉ BUBNY
Brzdové bubny patria medzi najstaršie spôsoby, ako zastaviť vozidlo. Na vnútornej strane kolesa je pripevnený bubon a v ňom sú dve tepelne odolné platničky. Po zošliapnutí pedála sa do valca kolesa dostane hydraulický tlak, ktorý spôsobí, že čeľuste začnú tlačiť na vnútorný povrch bubna. Trenie medzi platničkami a bubnom spôsobuje premenu kinetickej energie na tepelnú energiu.
Tieto typy sa bežne používali v automobiloch až do 80. rokov 20. storočia. Keď sa vozidlá stali výkonnejšími, bubnové brzdy neboli schopné ich zastaviť. Pri intenzívnom a častom brzdení sa veľmi zahrievajú, a keď sú príliš horúce, nedokážu premeniť energiu pohybu na teplo a prestanú fungovať. Po roku 1980 sa v mnohých automobiloch začali používať kotúčové brzdy.
To však neznamená, že bubnové brzdy sa vôbec nepoužívajú. Stále sú primerané a plnia svoju úlohu. Často sa používajú pre zadné brzdy, pretože pri zastavovaní vozidla sa väčšina tlaku vyvíja na predné brzdy. Bubnové brzdy sú lacnejšie na výrobu a jednoduchšie na údržbu, preto sa často používajú v základných alebo lacnejších modeloch.
BRZDOVÉ KOTÚČE
Brzdové kotúče "nahradili" bubnové brzdy ako najobľúbenejšia voľba pre väčšinu automobilov. Brzdové bubny tlačia von, čo nevytvára taký veľký tlak ako tlačenie na koleso. Odborníci preto navrhli systém, ktorý skôr stláča ako tlačí. Zistili tiež, že väčšia plocha znamená väčšie trenie, ktoré je nevyhnutné na zlepšenie brzdenia pri vysokých intenzitách. Kombinácia hľadania niečoho, čo by sa dalo stlačiť, a požiadavky na veľkú plochu viedli k zavedeniu kotúčových bŕzd.
Kotúčová brzda je mechanizmus na spomalenie alebo zastavenie otáčania kolesa. Zvyčajne je vyrobená z liatiny, ale v niektorých prípadoch aj z uhlíkových alebo keramických kompozitov. Kotúč je spojený s kolesom a/alebo nápravou. Na zastavenie kolesa sa na obe strany kotúča pritlačí trecí materiál vo forme platničiek. Trenie, ktoré vzniká na kotúčovom kolese, spomaľuje alebo zastavuje koleso.
Niektoré kotúče sú upravené tak, aby sa rýchlejšie ochladili a zostali účinnejšie. To sa často dosahuje tým, že sa do kotúča dostane vzduch, takže úpravy, ako je otvor v strede, malé medzery okolo vonkajšej strany alebo rebrá, umožnia prístup vzduchu ku kotúču a v konečnom dôsledku znamenajú účinnejší brzdový systém.
BOSCH Brzdové platničky
Low-Metallic
BREMBO Brzdové platničky
zadny
BREMBO Brzdový kotúč
305x28mm, 4, dierované/s vnútorným chladením, dvojdielny brzdový kotúč, potiahnutá
BREMBO Brzdové platničky
predpripravené pre varovný ukazovateľ opotrebenia, so skrutkami brzdoveho strmena, s proti hlukovým plechom, s prislusenstvom
BREMBO Brzdový kotúč
294x22mm, 4, s vnútorným chladením, drážkované/dierované, potiahnutá, vysoko uhlikovy
BRZDOVÉ PLATNIČKY
Komponenty brzdového systému
Bez ohľadu na to, či váš automobil používa kotúč alebo bubon, hlavným komponentom, ktorý sa nachádza v kotúči alebo bubne, je brzdová platnička (niekedy označované ako "čeľusť"). Práve platničky vytvárajú trenie. Na výrobu brzdových platničiek sa používa mnoho rôznych materiálov, ale niektoré bežné platničky môžu byť buď organické (s použitím skla, kevlaru, uhlíka, atď.), keramické, polokovové alebo plne kovové. Všetky použité materiály sú navrhnuté tak, aby absorbovali čo najviac tepla.
Organické brzdové platničky sú veľmi tiché a neopotrebúvajú kotúč, ale je potrebné ich častejšie meniť, pretože sa jednoduchšie opotrebujú.
Keramické brzdové platničky sú tiež veľmi tiché, majú dlhú životnosť a veľký brzdný výkon, oveľa lepší ako organické brzdové platničky.
Polokovové platničky dokonca prekonávajú výkonom keramické platničky, ale kvôli kovovým vločkám v syntetickom materiáli sa kotúč viac opotrebováva, čo znamená, že sa musí častejšie vymieňať.
Nakoniec sú tu celokovové brzdové platničky. Tie používajú pretekárske autá. Majú neuveriteľnú brzdnú schopnosť, ale sú hlučné a opotrebujú kotúč ako zmrzlina topiaca sa na slnku. Vaše vozidlo má pravdepodobne syntetické alebo keramické brzdové platničky, a obe sú vhodnou voľbou pre každodennú jazdu.
MECHANICKÉ BRZDOVÉ SYSTÉMY
Mechanické brzdy boli prvým typom brzdového systému používaným v automobiloch, keď sa v 20. storočí začali masovo vyrábať. Tieto systémy sa ovládali manuálne, pričom vodič stláčal pedál vo vozidle. Pôsobením pedálu sa aktivuje mechanický pákový systém, ktorý pôsobí silou na trecí materiál platničiek. Tento systém umožňoval, aby brzdové čeľuste tlačili na vnútorný povrch bubna, ktorý bol pripevnený ku kolesu. Vzniknuté trenie medzi čeľusťami a bubnom spomalilo alebo zastavilo otáčanie kolesa, čím sa vozidlo účinne zastavilo. Niektoré prvé mechanické brzdové systémy používali na prenos sily z pedálu na systém brzdovej páky lanká, v mechanizme sa nepoužívali kladky, vačky ani iné zložité zariadenia.
S týmito prvými mechanickými brzdovými systémami bolo veľa problémov. Jedným z hlavných problémov bola potreba častej údržby, pretože lanká a všetky ostatné pohyblivé časti museli byť v dobrom stave, aby brzdy fungovali efektívne. Nadmerný tlak na káble alebo sila potrebná na zastavenie vozidla mohli viesť k pretrhnutiu laniek, čo predstavovalo vážne bezpečnostné riziko. Systémy si tiež vyžadovali presnosť; ak by bola páka nesprávne nastavená alebo napätie laniek nesprávne nastavené, na rôzne kolesá by pôsobil nerovnomerný brzdný tlak, čo by sťažilo ovládanie vozidla.
Kvôli všetkým týmto problémom sa koncom 50. rokov 20. storočia mechanické brzdy v automobiloch vyskytovali len zriedka a boli nahradené hydraulickými brzdami.
Väčšina automobilov má ešte stále mechanickú brzdu známu ako ručná alebo parkovacia brzda. Okrem hlavných hydraulických bŕzd majú automobily často aj mechanickú ručnú brzdu, ktorá používa páku a rameno vo vnútri brzdového bubna, aby pomohla zastaviť vozidlo. Ručná brzda sa ovláda pomocou lanka pripojeného k páke ručnej brzdy vo vozidle. Po zatiahnutí brzda drží na páke západku a tlačidlo umožňuje uvoľnenie páky.
Všetky vozidlá sú vybavené systémom ručnej brzdy, ktorý môže byť niekedy elektrický, a nie čisto mechanický, a zvyčajne pôsobí na dve kolesá, obvykle na zadné kolesá. Primárnym účelom tohto mechanického systému je zabezpečiť vozidlo pri parkovaní a nie fungovať ako hlavný mechanizmus počas bežnej jazdy. Preto je pre túto funkciu parkovania vhodný mechanický systém.
A.B.S. Brzdový bubon
skruzkom ABS, s loziskom, 234mm
BOSCH Brzdové platničky
Low-Metallic, so zabudovanym snimacom opotrebenia, s piestovym klipom, s proti hlukovým plechom
VALEO Brzdový kotúč
Zadna naprava, 249x9mm, 4, plný, potiahnutá
BREMBO Brzdový kotúč
230x9mm, 5, plný, dierovany, potiahnutá
BREMBO Brzdový kotúč
340x30mm, 9, dierované/s vnútorným chladením, potiahnutá, vysoko uhlikovy
HYDRAULICKÉ BRZDOVÉ SYSTÉMY
Najbežnejším systémom moderných automobilov je hydraulický brzdový systém a vaše vozidlo ho takmer určite má. Automobily ich majú zvyčajne na všetkých štyroch kolesách a hydraulické systémy môžu používať buď brzdový kotúč, alebo brzdový bubon.
Na rozdiel od starších mechanických systémov sa v hydraulických systémoch používa kvapalina na vyvíjanie tlaku na brzdy. Hydraulická kvapalina je uložená vo vedení a používa sa na prenos tlaku alebo sily z pedála alebo páky na zastavenie vozidla. Brzdová kvapalina alebo hydraulická kvapalina je nestlačiteľná látka, ktorá môže pracovať pri vysokých teplotách a tlakoch.
V tomto type systému mechanická sila pochádza z tlaku vodiča na pedál. Táto sila sa potom využíva na pretláčanie kvapaliny cez potrubia, a keďže nie je stlačiteľná, smeruje do brzdového systému. V zariadení známom ako hlavný brzdový valec sa táto sila mení na hydraulický tlak, ktorý sa prenáša na brzdové strmene alebo bubnové čeľuste (v závislosti od typu systému).
Každý brzdový strmeň obsahuje niekoľko piestov (až 6) a hydraulický tlak núti strmeň, aby sa upol na kotúč alebo bubon. Platničky pripojené k strmeňu vytvárajú trenie, keď sa trú o kotúč alebo bubon, a to je to, čo nakoniec zastaví vozidlo.
Hydraulické brzdové systémy majú tiež niekoľko výrazných výhod.
Po prvé, sila generovaná hydraulickým systémom je vyššia ako pri starších mechanických systémoch používaných v automobiloch. Tieto systémy sú pomerne primitívne a spoliehajú sa na páky, spojky alebo vačky, ktoré neprenášajú takú silu ako hydraulické brzdové systémy. Mechanické systémy môžu byť časom menej účinné, pretože ich pracovné časti sa môžu pokaziť.
Hydraulické vedenie sa s vysokou pravdepodobnosťou nepoškodí, a vyžaduje si len veľmi malú údržbu, opäť na rozdiel od mechanických bŕzd. Sú tiež neuveriteľne rýchle a citlivé na pedál a na vyvinutie tlaku na bubny alebo kotúče je potrebná len veľmi malá sila.
Keďže hydraulický systém má oveľa menej pohyblivých dielov oproti mechanickému systému, dochádza tu k menšiemu opotrebovaniu týchto dielov a k menšiemu rozsahu súvisiacej alebo následnej údržby. Vďaka tomu je systém lacnejší a spoľahlivejší ako mechanický systém.
Keďže mechanické systémy sa mohli v jednotlivých vozidlách značne líšiť v dizajne a konštrukcii, opravy boli často náročné. Hydraulické systémy majú pomerne jednoduchú konštrukciu a ľahko sa montujú, čo uľahčuje ich servis.
BRZDOVÝ SYSTÉM SO SERVOPOHONOM
Servosystém, ktorý sa často označuje ako posilňovač bŕzd alebo podtlakový posilňovač, je navrhnutý tak, aby poskytoval dodatočný výkon na zníženie potrebnej sily a funguje v spojení s hydraulickými brzdami.
Brzdový servopohon funguje tak, že vytvára čiastočný podtlak, ktorý potom zvyšuje silu pôsobiacu na hlavný valec. Pri brzdovom posilňovači sa najprv stlačí pedál na pripojenú tyč, ktorá potom pri uzatváraní podtlaku vpustí vzduch do posilňovača. Tlak sa potom zvyšuje na tejto tyči, ktorá je pripojená k tyči vo vnútri hlavného valca.
Brzdové servo je v automobiloch čoraz bežnejšie, pretože kotúče nahradili bubny ako štandardné nastavenie vo vozidlách. Vďaka kotúčom musia mať vozidlá posilňovače bŕzd, aby sa odstránila väčšina sily, ktorú musí vodič vyvinúť na zastavenie vozidla.
V systéme servopohonu sa pomocou podtlaku znásobuje sila, ktorou vodič pôsobí na pedál. Vonkajší vzhľad brzdového servopohonu je nádoba, obvykle vyrobená z kovu, obsahujúca membránu a ventil. Servo je tiež vybavené spätným ventilom, ktorý obmedzuje smer vzduchu len smerom von, aby sa eliminovalo riziko straty funkcie počas jazdy vozidla.
Ak napríklad dôjde k výpadku podtlaku, pretože sa zastaví motor, brzdy budú stále fungovať, pretože medzi pedálom a hlavným valcom existuje normálne mechanické spojenie. Na brzdenie však treba vyvinúť oveľa väčšiu silu na pedál.
TOP produkty na túto tému: