Renault Scenic skúsenosti: Problémy a poruchy, životnosť modelu
Problémy s automatickou prevodovkou: Automatická prevodovka modelov Scenic 3 a Scenic 4 vykazuje časté poruchy už od 60 000 - 80 000 km. Postihnuté sú najmä prevodovky CVT s trhavým radením a stratou výkonu.
Klimatizácia nechladí: Rozšíreným problémom vo všetkých generáciách modelu Scenic je chybná klimatizácia. Únik chladiacej kvapaliny alebo chybný kompresor sa môžu objaviť už pri 40 000 - 50 000 km, čo znamená, že klimatizácia prestáva správne fungovať.
TCE rozvodová reťaz motora: Motor 1.2 TCE a TCE 140 vykazujú slabé miesta v rozvodovej reťazi od 80 000 do 100 000 km. Rozvodová reťaz sa môže roztiahnuť alebo pretrhnúť, čo vedie k nákladnému poškodeniu motora.
Poruchy elektroniky: Poruchy elektroniky sú obzvlášť časté v modeloch Scenic 3 a Scenic 4. Problémy s imobilizérom a chybné riadiace jednotky sa môžu vyskytnúť už pri 30 000 km a viesť k tomu, že vozidlo nenabehne.
Renault Scenic: Problémy s automatickou prevodovkou
Najčastejšie reklamácie v súvislosti s vozidlom Renault Scenic sa týkajú automatickej prevodovky, najmä v modeloch Scenic 3 automatic a Scenic 4 automatic. Prevodovka CVT začína vykazovať príznaky, ako je trhavé radenie, strata výkonu alebo úplné zlyhanie už pri 60 000 - 80 000 km. Najmä automatická prevodovka modelu Scenic 2 je známa svojou nízkou spoľahlivosťou a životnosťou. Problémy sa často prejavujú nezvyčajnými zvukmi, oneskorenými reakciami pri radení alebo vozidlo prestáva radiť určité prevodové stupne. V extrémnych prípadoch môže prevodovka úplne zlyhať, čím sa vozidlo stane nepojazdným.
Pre dlhú životnosť prevodovky je rozhodujúca pravidelná údržba. Citlivé automatické prevodovky Renault Scenic vyžadujú výmenu oleja so špeciálnym olejom CVT každých 40 000 - 60 000 km. Najskôr by sa mala skontrolovať hladina a kvalita oleja na účely diagnostiky. Výmena prevodového oleja a filtrov môže pomôcť v počiatočnom štádiu. V prípade pokročilého poškodenia je často potrebná kompletná oprava prevodovky alebo výmena riadiacej jednotky, ktorá môže stáť od 3 000 do 5 000 eur.
Ďalšia častá porucha sa týka klimatizačného systému, pričom medzi najčastejšie hlásené problémy patria "nechladí klimatizácia Scenic 4" a "nechladí klimatizácia Scenic 3". Tieto poruchy sa vyskytujú od 40 000 do 50 000 km a týkajú sa všetkých generácií od modelu Scenic 1 po Grand Scenic 4. Klimatizácia prestáva správne fungovať z dôvodu úniku chladiacej kvapaliny, chybných kompresorov alebo zanesených kondenzátorov. Typickými príznakmi sú teplý vzduch z vetracích otvorov, nezvyčajné zvuky pri zapnutí klimatizácie alebo úplné zlyhanie systému. Okrem toho sa môžu vyskytnúť problémy ako "Scenic 3 ventilácia nefunguje" alebo "Ventilácia nefunguje", ak je poškodený ventilátor.
Na správnu diagnostiku problémov s klimatizáciou je potrebná systematická kontrola. Zložité klimatizačné systémy Renault Scenic si vyžadujú odbornú kontrolu celého systému vrátane hladiny chladiacej kvapaliny, kompresora a elektrických komponentov. Riešenie sa začína vizuálnou kontrolou tesnosti a kontrolou hladiny chladiacej kvapaliny. Výmena kompresora stojí približne 800 - 1 200 eur, zatiaľ čo menšie opravy, ako napríklad výmena tesnenia, sú lacnejšie. Pravidelná údržba každé 2 - 3 roky môže zabrániť väčším škodám.
Renault Scenic: Problémy s motormi TCE a rozvodovou reťazou
Motory TCE, najmä motory 1.2 TCE, TCE 130 a TCE 140, vykazujú značné nedostatky v rozvodovej reťazi. Tieto problémy sa zvyčajne vyskytujú medzi 80 000 - 120 000 km, ale v extrémnych prípadoch sa môžu vyskytnúť aj skôr. Rozvodová reťaz sa môže roztiahnuť, čo vedie k hrkotavým zvukom pri studených štartoch, alebo v najhoršom prípade prasknúť a spôsobiť úplné zlyhanie motora. Medzi ďalšie postihnuté motory patrí aj Scenic 3 1.4 TCE, ktorý má podobné príznaky. Problémy často zhoršuje nedostatočná údržba alebo používanie nesprávnych špecifikácií oleja. Vodiči hlásia kovové zvuky z motorového priestoru, najmä pri studených štartoch, a stratu výkonu.
V prípade podozrenia na problémy s rozvodovou reťazou je nevyhnutná odborná kontrola. Presné motory Renault Scenic TCE vyžadujú pravidelnú kontrolu rozvodovej reťaze každých 60 000 km a používanie kvalitného motorového oleja 5W-30. Diagnostika sa vykonáva počúvaním motora a kontrolou napnutia rozvodovej reťaze. Preventívna výmena rozvodovej reťaze stojí približne 1 500 - 2 500 eur, zatiaľ čo poškodenie motora spôsobené pretrhnutím rozvodovej reťaze môže mať za následok náklady na opravu vo výške 5 000 - 8 000 eur. Pravidelná výmena oleja každých 15 000 km môže výrazne predĺžiť životnosť rozvodovej reťaze.
Renault Scenic: Problémy s elektronikou a problémy so štartovaním
Poruchy elektroniky patria medzi najčastejšie poruchy vozidiel Renault Scenic, najmä v novších modeloch, ako sú Scenic 3 a Scenic 4. Problém "nenaštartuje imobilizér" sa vyskytuje od 30 000 km a je spôsobený chybnými transpondérmi, zámkami zapaľovania alebo riadiacimi jednotkami. Ďalšie elektronické poruchy sa týkajú systému infotainmentu, centrálneho zamykania a rôznych snímačov. Typické príznaky sú: vozidlo neštartuje, chybové hlásenia na displeji, chybné osvetlenie alebo problémy s elektrickým zdvíhaním okien ("okno už nejde hore"). Spoľahlivosť elektroniky sa výrazne znižuje so starnutím vozidla, pričom častými príčinami sú vlhkosť a korózia.
Na diagnostikovanie problémov s elektronikou je potrebná odborná údržba. Citlivé elektronické komponenty vozidla Renault Scenic si vyžadujú pravidelnú aktualizáciu softvéru a kontrolu konektorov z hľadiska korózie. Riešenie sa začína počítačovou diagnostikou na identifikáciu chybových kódov. Často pomôže resetovanie riadiacich jednotiek alebo výmena chybných poistiek. V prípade zložitejších problémov môže byť potrebná výmena riadiacich jednotiek, ktorá môže stáť od 500 do 1 500 eur. Pravidelná kontrola batérie a uzemnenia môže zabrániť mnohým elektronickým problémom.
Renault Scenic: Problémy s kúrením a vetraním
Problémy s kúrením a vetraním sa vyskytujú vo všetkých generáciách modelu Scenic, pričom "kúrenie nefunguje" a "ventilátor Scenic 2 nefunguje" patria medzi najčastejšie sťažnosti. Tieto poruchy sa prejavujú už pri 50 000 - 70 000 km v dôsledku chybných motorov dúchadiel, zanesených jadier kúrenia alebo chybných aktuátorov vzduchových klapiek. Najmä model Scenic 2 je známy poruchami ventilátorov, zatiaľ čo v modeloch Scenic 3 a Grand Scenic 3 často zlyháva automatická klimatizácia. Príznakmi sú studený vzduch napriek zapnutému kúreniu, nerovnomerné rozloženie teploty alebo úplné zlyhanie ventilátora. Životnosť komponentov kúrenia výrazne znižujú nečistoty a vlhkosť v systéme.
Pravidelná údržba je nevyhnutná pre správne fungovanie vykurovacieho systému. Komplexné vykurovacie a ventilačné systémy Renault Scenic si vyžadujú čistenie a dezinfekciu ventilačných kanálov každé 2 - 3 roky. Pri diagnostike by sa mali najprv skontrolovať poistky a motor ventilátora. Chybný motor dúchadla stojí približne 200-400 eur, zatiaľ čo výmena vykurovacieho jadra môže stáť 600-1 000 eur. Výmena vzduchových filtrov každých 15 000 - 20 000 km a pravidelné používanie čističov klimatizácie môže zabrániť väčšine problémov.
Renault Scenic: Problémy s dieselovými motormi
Dieselové motory, najmä 1,5 dCi a Scenic 3 1,5 dCi, vykazujú špecifické nedostatky, ktoré sa prejavujú v rôznych intervaloch najazdených kilometrov. Medzi 60 000 a 100 000 km sa často vyskytujú problémy s filtrom pevných častíc, ktorý sa zanáša a musí sa regenerovať. Pri dieselovom motore 2.0 16V sa problémy s vysokotlakovým čerpadlom prejavujú už pri 80 000 km, zatiaľ čo vstrekovače môžu zvyčajne zlyhať medzi 120 000-150 000 km. Medzi ďalšie časté problémy patria poruchy recirkulácie výfukových plynov (EGR ventil) a turbodúchadla. Medzi príznaky patrí strata výkonu, čierny dym z výfuku, zvýšená spotreba paliva alebo vozidlo nenabehne. Spoľahlivosť vznetových motorov vo veľkej miere závisí od štýlu jazdy a údržby.
Systematická kontrola je pre dlhú životnosť dieselových motorov kľúčová. Náročné dieselové agregáty Renault Scenic si vyžadujú pravidelnú údržbu kvalitným naftovým olejom a včasnú výmenu filtrov každých 20 000 - 30 000 km. Diagnostika sa vykonáva čítaním chybových kódov a kontrolou výfukového systému. Pravidelná jazda po diaľnici pomáha regenerácii filtra pevných častíc. Chybný filter pevných častíc stojí 1 500 - 2 500 eur, zatiaľ čo vstrekovače stoja približne 300 - 500 eur za kus. Preventívne opatrenia, ako napríklad používanie aditív do nafty, môžu výrazne predĺžiť životnosť.
Na základe skúseností vodičov vozidiel Renault Scenic sa vyskytujú nasledujúce ďalšie problémy:
Vadné elektrické okná: elektrické okná začínajú zlyhávať už pri 40 000 - 60 000 km, najmä na zadných dverách.
Problémy s ručnou brzdou: porucha ručnej brzdy Scenic 2 sa môže vyskytnúť od 50 000 km, často v dôsledku opotrebovaných laniek alebo chybných aktuátorov.
Opotrebovanie bŕzd: Brzdový systém Scenic 3 vykazuje nadpriemerné opotrebenie brzdových doštičiek od 30 000 - 40 000 km.
Poškodené palivové čerpadlo: Zvyčajne sa vyskytuje medzi 100 000-120 000 km a vedie k problémom so štartovaním alebo k strate výkonu.
Problémy s riadením: Poškodené čerpadlá posilňovača riadenia alebo prevodovky riadenia sa môžu vyskytnúť od 80 000 do 100 000 km.
Opotrebovanie spojky: V prípade manuálnych prevodoviek je výmena spojky bežná medzi 100 000-140 000 km.
Problémy s koróziou: Problémy s koróziou: Najmä pri modeli Scenic RX4 sa problémy s koróziou vyskytujú na podbehoch kolies a prahoch od 8-10 rokov.
Renault Scenic: slabé a silné stránky
Silné stránky
Slabé stránky
Priestranný interiér
Problémy s automatickou prevodovkou
Flexibilná konfigurácia sedadiel
Poruchy klimatizácie
Dobrý prehľad
Problémy s rozvodovou reťazou motora TCE
Pohodlné odpruženie
Poruchy elektroniky
Praktické riešenia úložných priestorov
Problémy s vykurovaním/vetraním
Moderné bezpečnostné vybavenie
Vysoké náklady na opravy
Univerzálnosť
Nízka spoľahlivosť pri vysokom počte najazdených kilometrov
Napriek praktickým vlastnostiam a pohodlnému priestoru predstavuje Renault Scenic značné problémy z hľadiska spoľahlivosti. Najčastejšie poruchy sa týkajú zložitých systémov, ako sú automatická prevodovka, klimatizácia a elektronika, ktoré môžu spôsobovať problémy aj pri strednom počte najazdených kilometrov. Dôsledná údržba a včasný zásah pri prvých príznakoch sú kľúčové na predĺženie životnosti a zabránenie nákladným opravám.
Užitočné videá k danej téme:
Ako vymeniť vzduchový filter RENAULT SCENIC 2
Ako vymeniť zapaľovacia sviečka na RENAULT SCENIC RX4 NÁVOD
Odporúčania výrobcu: MB 229.3, Chrysler MS-11106, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, BMW Longlife-98, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2