Obsah
Oplatí sa dodatočne inštalovať medzichladič (chladič plniaceho vzduchu)?
Medzichladiče môžu preplňovanému motoru vdýchnuť nový život, no nemusia mu dať taký výkon, o akom snívate.
Nič nedodá pojmu automobil lepší cveng než slová „preplňovaný motor“. Turbodúchadlo do auta je určené na zvýšenie výkonu motora, zmenšenie rozmerov motora, a zníženie spotreby paliva. To sú len niektoré z výhod, ktoré tento systém ponúka – je to vlastne systém, ktorý sa spolieha výhradne na vzduch. Vzduch v dieselovom preplňovanom motore je stlačený pred vstreknutím paliva. Keď sa vzduch stlačí, molekuly kyslíka sú bližšie k sebe, čo znamená, že do rovnako veľkého priestoru je možné streknúť viac paliva v porovnaní s atmosférickým motorom. Týmto spôsobom môžete zo svojho motora vyťažiť omnoho viac za menej peňazí!
Jediným problémom je, že keď sa tento vzduch dostane do turbodúchadla, veľmi sa zahreje. Horúci vzduch nie je dobrý pre motor a môže mať negatívny vplyv na proces spaľovania. Ako teda udržať hustý vzduch studený? Práve tu svoju úlohu zohráva medzichladič. V tomto článku si môžete prečítať, čo je to medzichladič, ako funguje, a aké možné problémy môže tento systém mať.
ČO JE TO MEDZICHLADIČ TURBODÚCHADLA?
Keď je vzduch hnaný do turbodúchadla, natlakuje sa a následne sa privádza do motora. Počas tohto procesu sa však veľmi zahreje. Ak sa vzduch zahreje, stratí svoju hustotu. Keďže zmyslom turbodúchadla je stlačiť vzduch a teda urobiť ho hustejším, ak je vzduch teplý, znamená to, že určitá časť výkonu, ktorú turbo môže motoru poskytnúť, sa stratí prostredníctvom zmeny teploty. Aby sa vzduch ochladil, mnoho preplňovaných motorov používa tzv. medzichladič, ktorý udrží vzduch studený a hustý.
AKO FUNGUJE MEDZICHLADIČ?
Medzichladič je vlastne chladič vzduchu typu vzduch-vzduch. Na jednom konci vstupuje horúci vzduch z turbodúchadla a chladí sa prechodom cez medzichladič (rovnako, ako voda v chladiči auta). Znamená to, že do motora môže vstúpiť pri omnoho nižšej teplote. Prečo sa medzichladič používa? Jeho princíp funkčnosti je z hľadiska fyziky veľmi jednoduchý: chladnejší vzduch je hustejší než horúci vzduch, čo znamená, že v tom istom objeme vzduchu sa nachádza viac kyslíka. Viac kyslíka na jednom mieste znamená účinnejšie spaľovanie a lepší výkon motora.
Ľudia sa často pýtajú, či medzichladiče zvyšujú výkon motora. Bohužiaľ, žiadny medzichladič motoru nedodá viac konských síl. Vozidlu však môže poskytnúť lepší a reaktívnejší výkon, pretože auto bude mať prístup k väčšiemu množstvu kyslíka, čo znamená, že bude agresívnejšie, bez rizika poškodenia motora.
MEDZICHLADIČ VS. CHLADIČ
Mnoho ľudí si myslí, že medzichladič je v aute náhradou za chladič. Je to trochu nepresné, pretože medzichladič je v skutočnosti určitým typom chladiča, a oba tieto komponenty majú svoju špecifickú funkciu (chladiť). Rozdiel medzi medzichladičom a chladičom je, že chladiče sa používajú takmer vo všetkých autách na udržanie nízkej teploty motora, zatiaľ čo medzichladiče sa používajú iba v autách s preplňovanými motormi s cieľom vyprodukovať vyšší výkon. Autá, ktoré majú mať rýchlejšiu akceleráciu a rýchlosť, potrebujú maximálne množstvo vzduchu – dosiahnuť to umožňuje medzichladič.
RIDEX Chladič plniaceho vzduchu
RIDEX Chladič plniaceho vzduchu
Hliník, s rýchlospojkami
RIDEX Chladič plniaceho vzduchu
Rozm. mriež. chladiča: 183x189.5x85, bez snimaca
RIDEX Chladič plniaceho vzduchu
bez AGR-ventilu
RIDEX Chladič plniaceho vzduchu
Chladič auta môže mať vplyv na umiestnenie medzichladiča. V niektorých autách je medzichladič na bočnej strane auta, čím sa môže zhoršiť estetika vozidla. Iné značky volia možnosť inštalácie medzichladiča vedľa alebo za chladičom. Medzichladiče môžu byť pred alebo za chladičom, podľa toho, ako je v motore potrebné odvádzať teplo.
OPLATÍ SA DODATOČNE INŠTALOVAŤ MEDZICHLADIČ?
Vaše auto môže mať turbodúchadlo, no v štandarde nemusí mať medzichladič – dá sa jazdiť aj bez neho. Existujú však spôsoby, ako dodatočne inštalovať medzichladič na podporu výkonu motora. Dobrý medzichladič kúpený na popredajnom trhu sa musí jednoducho inštalovať a často sa stáva, že tieto produkty sú ešte lepšie než OEM produkty, pretože sú pomerne malé.
Hlavnou výhodou medzichladiča je, že bude menej náchylný na presakovanie teplom, čo motoru pomôže zostať dlhšiu dobu pri najvyššom výkone bez straty konských síl. Ak každú sobotu trávite na pretekárskej trati, alebo jazdíte naozaj výkonnostne, medzichladič určite podporí výdrž motora a poskytne vám ten správny „boost“, ktorý hľadáte.
Inštalácia väčšieho medzichladiča nemusí nutne znamenať dodanie extrémneho výkonu pre váš motor, a to aj napriek zvýšenému prísunu kyslíka a teoretickej podpore výkonu. Teplota plniaceho vzduchu bude nižšia, čo bude mať za následok vytvorenie hustejšieho vzduchu. Veľký medzichladič však podporí motor iba mierne a je možné povedať, že zneguje všetok získaný výkon. Skutočnou výhodou je kombinácia systému medzichladiča s tuningom motora. Určite sa oplatí premyslieť si, koľko vás bude stáť medzichladič, a ako plánujete používať svoje auto.
ČASTÉ PROBLÉMY S MEDZICHLADIČOM
Keďže medzichladiče sú pomerne jednoduché systémy, nie je tu veľa vecí, ktoré by sa mohli pokaziť. Problémy sa väčšinou objavujú vplyvom nesprávnej inštalácie alebo únikov. Medzi najčastejšie problémy medzichladičov, na ktoré je potrebné si dávať pozor, patria tieto:
ÚNIKY Z HADÍC
Najviac zaťažovanými miestami sú gumové preplňovacie hadice a svorky, ktoré ich držia na svojom mieste. Časom guma stratí svoje vlastnosti, a svorky stratia svoju upínaciu silu, čo môže viesť k tomu, že cez hadice začne preplňovaný vzduch unikať. Čo sa stane pri úniku z medzichladiča? Pocítite, že auto je lenivé a stráca výkon. Okrem toho bude možné počuť hučanie (nie však vždy), ktoré indikuje unikajúci vzduch počas jazdy. Nie je to nič príjemné, to aj napriek tomu budete môcť jazdiť ďalej. Auto len nebude mať rovnaký výkon ako predtým.
Našťastie, opravy sú pomerne jednoduché – kúpte si nové hadice a novú svorku. Oprava medzichladiča je zvládnuteľná aj svojpomocne alebo si ju nechajte urobiť v garáži.
POŠKODENIA Z NÁRAZOV
Keďže medzichladiče sa nachádzajú v prednej časti motorového priestoru, znamená to, že sú náchylné na poškodenie z malých kolízií, konkrétne od kamienkov alebo úlomkov z vozoviek.
Môžu sa tým poškodiť jemné chladiace rebrá, zníži sa tak účinnosť chladenia medzichladiča a v extrémnych prípadoch sa môžu poškodiť aj rúrky, cez ktoré prúdi preplňovaný vzduch.
Najbežnejším javom je strata výkonu medzichladiča, čo vedie k zvýšenej teplote nasávaného vzduchu. V najhoršom prípade medzichladič môže prasknúť a začne z neho unikať vzduch. V tomto prípade bude potrebné kúpiť si nový medzichladič, pretože jeho oprava by bola veľmi náročná a asi zbytočná. Často je to veľmi neefektívne riešenie.
RIDEX Chladič plniaceho vzduchu
RIDEX Chladič plniaceho vzduchu
Hliník, Plast
RIDEX Chladič plniaceho vzduchu
Hliník
VALEO Chladič plniaceho vzduchu
Hliník, bez AGR-ventilu
MAHLE ORIGINAL Chladič plniaceho vzduchu
KONTAMINÁCIA OLEJOM
Keďže vzduch, ktorý vstupuje do medzichladiča, prichádza priamo z turbodúchadla, znamená to, že všetky problémy, ktoré ste mali s turbodúchadlom, pravdepodobne budú mať vplyv aj na komponenty chladiaceho systému vozidla. Napríklad, ak má turbo problémy s únikom oleja kvôli opotrebovaným tesneniam, potom je pravdepodobné, že tento olej vnikne aj do samotného medzichladiča.
Znamená to, že olej sa nazbiera v spodnej časti medzichladiča, a zníži sa výkon samotného komponentu. Preplňovaný vzduch bude obsahovať olejové výpary, čo bude mať negatívny vplyv na výkon motora.
Na kontrolu, či sa takéto niečo deje, odstráňte preplňovacie hadice a pozrite sa na znaky kontaminácie olejom. Ak v systéme uvidíte olej, odstráňte medzichladič, a vypláchnite ho odmasťovačom na motor, ktorý odstráni všetok olej z vnútra medzichladiča.
TOP produkty na túto tému: