Obsah
Tyčky stabilizátora – funkcia, príznaky poškodenia a výmena
Systém zavesenia kolies autu zaručuje stabilitu, ovládateľnosť a dobrú manévrovateľnosť na každom type vozovky, bez ohľadu na podmienky počasia. Je to systém, ktorý zabezpečuje prepojenie kolies s karosériou vozidla. Spomenuli sme tu však aj slovo stabilita, a práve tej sa budeme venovať v dnešnom článku. Konkrétne sa zameriame na tyčky stabilizátorov. Chceš vedieť, na čo slúžia, kde sa nachádzajú a ako sa prejavujú ich poruchy? Nech sa páči, čítaj ďalej!
Čo je to tyčka stabilizátora a akú má funkciu?
Tyčka stabilizátora je pomerne nenápadná súčiastka. Cena tyčky stabilizátora sa pohybuje rádovo v nižších desiatkach eur, no jej funkcia je v aute nesmierne dôležitá. Ako napovedá názov, tyč stabilizátora má za úlohu stabilizovať pohyby pruženia a zavesenia kolies, tlmiť nárazy a vibrácie, a zabrániť ich prenosu na karosériu. Hlavnou úlohou je tlmenie vertikálnych pohybov, ktoré sa objavujú pri jazde na nerovných cestách. Môžeme teda povedať, že okrem stabilizačnej funkcie má tento komponent aj istú tlmiacu funkciu, ktorá zaručuje väčší zážitok z jazdy a aj väčšie pohodlie počas jazdy.
MONROE Tyč / Vzpera stabilizátora
LEMFÖRDER Tyč / Vzpera stabilizátora
vlavo na zadnej naprave, vpravo na zanej naprave, s prislusenstvom
METZGER Opravná sada ulożenia stabilizátora
predna naprava vlavo, Predna naprava vpravo, COMPETENCE KIT
DELPHI Tyč / Vzpera stabilizátora
3RG Opravná sada ulożenia stabilizátora
Tyč stabilizátora je umiestnená v rámci systému zavesenia kolies, pričom jeden z jej koncov môže byť upevnený o pohyblivý čap, a druhý koniec o iné komponenty systému zavesenia kolies. Obvykle sú v bežných osobných autách tyčky stabilizátora umiestnené na prednej náprave, no pri športovejších modeloch môžu byť tyčky stabilizátora inštalované aj na zadnej náprave. Zlepšuje sa tým priľnavosť kolies na vozovku.
Aké sú príznaky poškodenia tyčky stabilizátora? Dajú sa odhaliť počas jazdy?
Tyčky stabilizátora svoje poškodenie prejavujú pomerne hlasným búchaním a klepaním počas jazdy, či už je to pri prejazde cez nerovnosti a hrbole, alebo aj pri zatáčaní a zložitých manévroch kolies. Najčastejšie sa stáva, že sa pretrhne gumový doraz chrániaci spojenie tyčky a čapu, kvôli čomu zostava začne vydávať zvláštne zvuky a prestane správne tlmiť nárazy. V dôsledku toho sa čap, ktorý spája tyčku stabilizátora s ostatnými prvkami zavesenia kolies, rýchlejšie opotrebuje a vykýva. Jedná sa o pohyblivý komponent, ktorý musí znášať pomerne veľkú záťaž, a to najmä v prípade, ak je cesta naozaj nerovná a jazdíš po nej nedbanlivo. Vodiči, ktorí sa s týmto problémom už stretli, obvykle uvádzajú, že problémovejšie je v tomto prípade pravé koleso, nakoľko vozovka na strane krajnice je častokrát v horšom stave, než časť cesty uprostred vozovky.
Podobné poškodenie väčšinou nie je akútne, a vozidlo nie je potrebné ihneď odstaviť. Búchanie a klepanie sa začne objavovať postupne, a časom môže zosilnieť. Dá sa teda povedať, že na odsledovanie poškodenia má človek pomerne dosť času, a keď je presvedčený, že v systéme zavesenia kolies niečo nie je v poriadku, je vhodné s autom zájsť do autoservisu. Dlhé čakanie na opravu sa však nevypláca, pretože sa kvôli tomu môžu poškodiť aj iné komponenty systému zavesenia kolies, tlmiče, ložiská a náboj kolesa auto, atď.
DELPHI Tyč / Vzpera stabilizátora
MAXGEAR Opravná sada ulożenia stabilizátora
predna naprava, s držiakom, so skrutkou
MEYLE Tyč / Vzpera stabilizátora
Predna naprava vpravo, predna naprava vlavo, 335mm, M12x1,5, Quality, s nádstavcom na kľúč
FEBI BILSTEIN Opravná sada ulożenia stabilizátora
Zadna naprava, s držiakom, so skrutkami
FEBI BILSTEIN Opravná sada ulożenia stabilizátora
Zadna naprava, s držiakom, so skrutkami
Poškodené tyčky stabilizátora – opraviť alebo vymeniť za nové?
Čo sa týka opravy, tú je možné uskutočniť pri poškodení menšieho rozsahu. Vo väčšine prípadov sa však pristupuje priamo k výmene starých tyčiek a čapov za nové, pretože iba tak je možné zaručiť maximálnu bezpečnosť a spoľahlivosť systému zavesenia kolies. Cena samotných súčiastok nie je vysoká, no proces výmeny môže trvať o niečo dlhšie, a teda bude aj trocha drahší. Závisí to samozrejme aj od toho, akého odborníka si vyberieš.
Ak by si si chcel tyčky stabilizátora alebo čapy vymeniť svojpomocne, je to samozrejme možné, no budeš k tomu potrebovať určité znalosti a zručnosti, a skúsenosti s opravami áut. Okrem toho si môžeš na našej stránke nájsť konkrétny návod presne určený pre tvoje auto, ktoré ti pomôže s výmenou starých súčiastok za nové.
Tip od AUTODOC
Ak sa chceš vyhnúť častému alebo predčasnému meneniu tyčiek stabilizátora alebo ich čapov, snaž sa jazdiť veľmi opatrne a dávaj si pozor na každú jamu. Tyčky stabilizátora, a celkovo všetky komponenty systému zavesenia kolies, sú pomerne robustné a odolné, no pri opakovanej náhlej a intenzívnej záťaži sa aj ten najodolnejší komponent časom zničí, a bude ho potrebné vymeniť za nový.
V prípade, že hľadáš tyčky stabilizátora pre Octavia 2 alebo pre akýkoľvek iný model, určite sa pozri do katalógu online obchodu AUTODOC, v ktorom ti ponúkame kvalitné a spoľahlivé komponenty od overených výrobcov. Ak budeš potrebovať pomoc pri výbere, naši odborníci ti veľmi radia poradia.
Užitočné video k danej téme:
4 príznaky opotrebovaných vzpier stabilizátora
TOP produkty na túto tému: