Obsah
D-4D
D-4D je názov pre motor s priamym vstrekovaním paliva, ktorý vyvinula spoločnosť Toyota Motor Corporation. Túto skratku používa značka Toyota aj pre svoje dieselové motory a autá s týmto systémom.
Obľúbené motory D-4D
1CD-FTV
V roku 2000 bol vytvorený motor 1CD-FTV. Bol to prvý dieselový motor Toyota so systémom Common Rail. Objem motora bol 2 litre a jeho výkon bol 116 hp. Auto malo 4 valce usporiadané v rade za sebou, zosilnené steny bloku valcov a turbínu s variabilnou geometriou. Tento motor sa vyrábal do roku 2007 a inštaloval sa na modeloch Toyota - Corolla, Avensis, Previa, Corolla Verso a RAV4.
1ND-TV
Tento 4-valcový dieselový radový motor s turbodúchadlom, s objemom 1.4 l a so systémom priameho vstrekovania Common Rail bol predstavený v roku 2001. Od roku 2002 sa inštaloval do modelov Toyota: Auris, Avanza, Corolla, Etios, iQ, Ractis, Urban Cruiser, Verso-S, Yaris. Jeho maximálny výkon bol 68, 88, a 90 hp. Od roku 2015 spĺňa 1ND-TV ekologické normy pre štandard EURO VI.
KD-FTV
Toto je séria dieselového radového motora so 4 valcami, s dvomi vačkovými hriadeľmi a turbínou. Prvá generácia 1KD-FTV bola predstavená v roku 2000. Motor mal objem 3 litre a výkon 172 hp. Inštaloval sa na modeloch: Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Hilux Surf, Toyota Fortuner, Toyota Hiace a Toyota Hilux. Druhá generácia získala index 2KD-FTV a ponúkala sa od roku 2001. Na rozdiel od predchodcov, motor tejto generácie mal menší objem a menší maximálny výkon: 2.5 l, a 142 hp. Motor bol inštalovaný v modeloch Toyota: Fortuner, Hilux, Hiace a Innova.
AD-FTV
Prvá generácia tejto série dieselového radového motora DOHC sa predstavila v roku 2005. 1AD-FTV mal turbodúchadlo a objem 2.0 l, a výkon 127 hp. Druhá generácia, 2AD-FTV, ako aj predošlá, bola vybavená D-4D Common Rail systémom a turbínou s variabilnou geometriou s objemom 2.2 litra. Maximálny výkon sa pohyboval v rozmedzí 136 až 149 hp. Ďalšia generácia získala index 2AD-FHV. Tieto pohonné jednotky mali ďalšiu typickú vlastnosť: rýchlo pracujúce piezoelektrické vstrekovače, D-CAT systém pre redukciu toxicity, kompresný pomer 15.7:1, ktorý bol najmenší v tejto sérii. Ako aj motory 2AD-FTV, tak ani tu objem nebol väčší ako 2.2 litra. Výkon auta bol 174 až 178 hp. Motory tejto série sa inštalovali na modeloch Toyota - RAV4, Avensis, Corolla Verso, Auris, Verso, Corolla.
1WW
V roku 2013 sa predstavil motor 1WW. Bol to ďalší model zo série DOHC dieselových radových motorov so 4 valcami. Objem motora bol 1.6 litra a výkon 110 hp. Kompresný pomer bol 16.5:1. 2-litrový 1WW sa objavil v roku 2015 a bol určený pre modely Toyota Verso a Toyota Auris.
GD-FTV
V roku 2015 sa objavili motory série GD. Prvá generácia bola označená indexmi ako 1GD-FTV. Predstaviteľom bol radový motor so 4 valcami, objem 2.8 litra s výkonom 175 hp, DOHC motor a turbodúchadlom s variabilnou geometriou. Motory 2GD-FTV druhej generácie mali menší objem i výkon: 2.4 litra a 147 hp. Kompresný pomer motorov týchto dvoch generácií bol rovnaký — 15.6:1. Motory sa inštalovali na modeloch Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Fortuner a Toyota Innova.
1VD-FTV
Séria VD bola novým stupienkom v rámci histórie motorov tejto japonskej značky. Boli to prvé 8-valcové dieselové V motory. Ich objem bol 4.5 litra a k dispozícii mali systém D-4D a 1 alebo 2 turbíny s variabilnou geometriou. Kompresný pomer bol 16.8:1. Maximálny výkon turbodúchadlového motora bol 202 hp, a pri dvoch turbodúchadlách až 268 hp.