Obsah
Kvapalina posilňovača riadenia: ako si ju vybrať a ako ju vymeniť
Posilňovač riadenia vydrží počas celej životnosti automobilu, ale to len v prípade, že z neho neuniká pracovná kvapalina. Najčastejšou príčinou poruchy posilňovača riadenia je používanie podradného oleja alebo jeho nevhodná výmena. Prečítajte si náš článok, v ktorom sa dozviete, ako sa vyhnúť problémom pri výbere a výmene hydraulickej kvapaliny.
Príčiny zhoršujúce vlastnosti hydraulickej kvapaliny v posilňovači riadenia
Intenzívny nápor na posilňovači riadenia a rýchly pokles tlaku v systéme, vedú k predčasnému zhoršeniu kvality oleja. Naši experti určili štyri hlavné príčiny zhoršujúce vlastnosti oleja:
- prehrievanie,
- príliš intenzívne používanie posilňovača riadenia (agresívny štýl jazdy)
- porušenie uzavretosti systému,
- kvapalina, ktorá nevyhovuje technickým požiadavkám vozidla.
V moderných autách sa na ochranu jednotlivých súčastí systému používajú ochranné bajpasové ventily.
Výmena kvapaliny posilňovača riadenia
Väčšina výrobcov áut, vrátane Mitsubishi, Volkswagenu a Fordu, odporúča vymeniť kvapalinu raz za 1 - 2 roky alebo po každých 100 000 kilometroch. Nasledujúce znaky môžu naznačovať, že je potrebné urobiť neplánovanú výmenu oleja:
- zmena farby, tmavnutie oleja,
- zápach spáleniny,
- zvýšenie odporu v posilňovači riadenia,
- neprirodzené zvuky pri točení volantom,
- únik kvapaliny.
Kvapalinu musíte vymeniť aj pri oprave pumpy, alebo hociktorej inej súčasti posilňovača riadenia. Používanie nevhodného oleja, alebo oleja, ktorý stratil pôvodné vlastnosti, môže poškodiť pumpu alebo cievku a viesť k predčasnému opotrebovaniu tesnení. Na niektorých vozidlách, ako Toyota Corolla, Subaru Impreza a takmer všetkých vozidlách značky Volkswagen, sa tesnenia nedajú vymeniť. Ak sa opotrebujú, je potrebné nainštalovať nové náhradné diely posilňovača riadenia pre vozidlo.
Ako vybrať kvapalinu do posilňovača riadenia
Existuje niekoľko hlavných druhov kvapalín:
1. Minerálna. Obsahuje rafinované ropné frakcie a aditíva, ktoré zlepšujú výkon a vlastnosti oleja. Hlavnou výhodou minerálnych kvapalín je, okrem ceny, aj to, že nie sú agresívne voči gumovým súčiastkám. Majú však krátku životnosť a vyššiu tendenciu tvoriť penu.
2. Syntetické. Ich zloženie obsahuje minerálne aj syntetické zložky. Ich výhodou je nízky stupeň viskozity, odolnosť voči tvorbe peny a dobré lubrikačné vlastnosti. Polosyntetické kvapaliny však ničia gumové súčiastky posilňovača riadenia.
3. Syntetické. Ich zloženie zahŕňa hlavne polyhydrické alkoholy, polyestery a malé množstvo rafinovaných ropných frakcií. Aby sa obmedzilo poškodzovanie gumových tesnení, tak sa do syntetických olejov pridávajú špeciálne aditíva. Syntetické kvapaliny sú drahšie, ale majú skvelé prevádzkové vlastnosti: odolnosť voči tvorbe peny, nízku viskozitu, schopnosť pracovať pri extrémnych teplotách a najdlhšiu životnosť.
Kvapalina do posilňovača riadenia má väčšinou na obale uvedené, aké má vlastnosti a v akých značkách áut sa dá použiť.
Hydraulické kvapaliny sa nelíšia iba zložením a prevádzkovými vlastnosťami, ale aj farbou. Najbežnejšie sú tieto:
1. Červené. Vyrábajú sa podľa štandardov automobilky General Motors a sú známe ako Dexron. Vyrába ich samotný koncern ale aj iní licencovaní výrobcovia. Tieto kvapaliny sa používajú v autách Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda a General Motors.
2. Žlté. Sú určené hlavne pre vozidlá značky Mercedes-Benz. Vyvíja ich koncern Daimler, ale vyrábajú ich aj ďalší licencovaní výrobcovia.
3. Zelené. Vyrába ich nemecká spoločnosť Pentosin. Aktívne sa používajú v autách Volkswagen, Ford, Bentley, BMW, Volvo, ako aj vo vozidlách Daimler AG Group.
Je však chybou vyberať kvapalinu do posilňovača riadenia iba podľa farby. Farba sa nie vždy zhoduje so zložením. Napríklad kvapaliny Dexron môžu byť minerálne aj syntetické, no obe majú rovnakú farbu. Je striktne zakázané navzájom miešať minerálne, syntetické a polosyntetické kvapaliny.
Vlastnoručná výmena kvapaliny posilňovača riadenia
Každý dokáže vymeniť kvapalinu v posilňovači riadenia sám. Je to jednoduché a zaberie to asi 30 minút. Potrebujete na to veľkú injekčnú striekačku, nádobu na vypustenie starej kvapaliny a ochranné rukavice.
Dodržte nasledujúce poradie krokov:
- Pomocou zdvihákazdvihnite prednú časť auta a zaistite ju.
- S použitím striekačky vypumpujte starú kvapalinu z nádrže.
- Odpojte hadičku pre spätný tok a položte ju do vopred pripravenej nádobky. Vypustite olej.
- Nalejte do systému novú tekutinu.
- Niekoľkokrát otočte volantom, až kým sa nezastaví.
- Po vypustení starej kvapaliny nalejte novú po značku uvedenú na povrchu nádrže alebo po mierku na jej viečku. Olej dopĺňajte, až kým z hadičky nevytečie nová kvapalina.
- Pripojte hadičku na miesto, naštartujte motor a vytočte volant do obidvoch smerov.
- Ešte raz doplňte kvapalinu po značku.
Záver
Kupujte iba veľmi kvalitný olej pre servo riadenie, berte do úvahy technické požiadavky vášho vozidla a nezanedbávajte odporúčania týkajúce sa výmeny kvapaliny. Pokojný štýl jazdy, včasná výmena oleja a dodržiavanie pravidiel súvisiacich s výberom kvapaliny vám zaistí dlhé a spoľahlivé fungovanie posilňovača riadenia.