Čo je rýchlostný index pneumatík a ako sa používa
Pneumatiky sú jediným komponentom vozidla, ktorý je v priamom kontakte s vozovkou. Od kvality pneumatík sa odvíjajú mnohé jazdné vlastnosti vozidla, a samozrejme aj celková bezpečnosť jazdy. Práve preto je pri výbere správnych pneumatiky pre svoje auto spozornieť a nevyberať si len podľa ceny. Zohľadniť je potrebné množstvo vlastností, ako napríklad vzor behúňa, ročné obdobie, v ktorom sa pneumatika bude používať, terén, na ktorom sa bude používať, záťaž, akú bude musieť znášať, jej rozmery a priemer, a v neposlednom rade aj parameter, ktorý sa nazýva rýchlostný index, o ktorom si povieme viac v tomto článku.
Index rýchlosti alebo rýchlostný index pneumatík – čo to je?
Ak sa chceme pozrieť na význam tohto parametra, môžeme vychádzať rovno z jeho názvu – rýchlostný index, po anglicky Speed Index. Je to parameter, ktorý označuje maximálnu rýchlosť, akú daná pneumatika dokáže bezpečne zvládnuť. Teoreticky je túto rýchlosť možné aj prekročiť, ale je to veľmi nebezpečné. Dôsledkom takéhoto prekročenia rýchlosti môže byť prasknutie pneumatiky a následná nehoda, čo samozrejme nikto z nás nechce.

Na základe informácie o rýchlostnom indexe pneumatiky vodič vozidla vie, akou najvyššou rýchlosťou môže bezpečne jazdiť tak, aby to pneumatiky bez problémov vydržali, a to možno aj napriek tomu, že motor vozidla by ešte mal kapacitu ísť rýchlejšie.
Ruka v ruke s indexom rýchlosti ide tzv. index nosnosti pneumatiky. Ide tu totiž o to, že každá pneumatika má svoju určenú nosnosť. Záťaž na pneumatiku sa môže s narastajúcou rýchlosťou zvyšovať, a preto je pri výbere správnych pneumatík pre tvoje auto potrebné túto maximálnu záťaž zohľadniť. Pomáhajú nám v tom práve tieto dva indexy, ktoré sú od seba závislé. Výber pneumatík teda nie je možné uskutočniť len na základe jedného z týchto parametrov.
Ako výrobca určuje rýchlostný index pneumatík? Nemôžem ísť s autom rýchlejšie?
Každý výrobca inštaluje na svoje dané vozidlo také pneumatiky, ktoré sú v súlade s jeho maximálnou rýchlosťou, maximálnym výkonom a maximálnou možnou záťažou. Na dnešnom trhu sa snáď ani nestretneme s tým, že by auto bolo schopné ísť maximálnou rýchlosťou napríklad 250 km/h, ale inštalované by malo továrenské pneumatiky, ktoré by boli schopné jazdiť maximálnou rýchlosťou iba na úrovni 170 či 190 km/h. Práve naopak – každý výrobca prispôsobuje výber pneumatík k výkonu motora.
Z toho dôvodu je v rýchlostnom indexe danej pneumatiky už zohľadnený aj maximálny výkon motora a keď sa budeš blížiť k hranici tohto indexu, bude to zároveň znak, že aj výkon samotného motora bude narážať na svoje maximum.
Označovanie rýchlostného indexu pneumatík
Dnes sa vyrábajú rôzne pneumatiky, určené na rôzne účely použitia, a teda aj s rôznymi rýchlostnými indexmi. Rýchlostný index na pneumatikách sa označuje od písmena A až po písmeno Y.

Trieda A obsahuje podtriedy od A1 po A8, a pneumatiky s týmto indexom sú určené pre rýchlosť od 5 km/h do 40 km/h. Nasledujú pneumatiky s indexom B až N, ktoré sú v intervaloch po 10 km/h určené pre maximálnu rýchlosť od 50 km/h (B) do 140 km/h (N). Pre bežne používané osobné autá sa však najčastejšie používajú pneumatiky s rýchlostným indexom s označením P až Y, pričom tieto pneumatiky majú maximálnu povolenú rýchlosť od 150 km/h (P) do +300 km/h (Y). Azda najvyužívanejšími triedami pneumatík sú produkty s indexom V, ktorý má maximálnu rýchlosť 240 km/h, prípadne pneumatiky s indexom H s maximálnou rýchlosťou 210 km/h.
Označenie rýchlostného indexu nájdeme obvykle na bočnici pneumatiky, a prípadne aj na štítku pneumatiky, ak je dodaný v rámci danej objednávky.
Letné, zimné a celoročné pneumatiky – aké sú rozdiely v rýchlostných indexoch?
Vo všeobecnosti platí, že nezáleží na tom, či máš na aute obuté pneumatiky letne, zimné alebo celoročné. Vždy používaj pneumatiky s takým rýchlostným indexom, ktorý odporúča a stanovuje výrobca. V prípade letných pneumatík v žiadnom prípade nie je odporúčané prejsť na také, ktoré majú nižší rýchlostný index, než je stanovené. V prípade zimných pneumatík je to však odlišné – v zime sa väčšinou jazdí o niečo pomalšie, a vtedy je možné použiť pneumatiky s nižším rýchlostným indexom. Tento index však pre bežné osobné vozidlá nesmie byť nižšej triedy než je trieda Q, teda úroveň maximálnej povolenej rýchlosti 160 km/h.

Táto výmena so sebou však môže niesť aj ďalšie zmeny v jazdných vlastnostiach vozidla. Pneumatiky budú určené na inú záťaž a tým pádom sa môže mierne zmeniť ovládateľnosť auta.
Kúpil som si pneu s nesprávnym indexom rýchlosti. Bude bezpečné na nich jazdiť?
Každé pneumatiky sa správajú inak, a platí to najmä v prípade, že si na auto nainštaluješ pneu s inými parametrami, než tie, ktoré si používal predtým. Inak sa napríklad môže správať zavesenie kolies a volant, čo môže spôsobiť dopravnú nehodu. Keď sa do toho pustí poisťovňa a zistí, že si na aute nemal nainštalované také pneumatiky, aké boli pre tvoje auto predpísané, nemusia ti uznať škodovú udalosť, a opravu si budeš musieť hradiť z vlastného vrecka. Navyše môžeš stratiť aj záruku na dané pneumatiky, pretože neboli určené na tvoje auto.
Ak si na auto nainštaluješ pneumatiky s vyšším rýchlostným indexom než je stanovené, môže to mať aj malý pozitívny vplyv. V tomto prípade by auto malo byť stabilnejšie v zákrutách, ak jazdíš agresívnejšie, pneumatiky budú lepšie reagovať na pohyby volantom, atď. Nevýhodou však môže byť pocit tuhšej jazdy.
Tip od AUTODOC
Výber pneumatík je veľmi dôležitý pre celkovú bezpečnosť na cestách. Nechaj si poradiť od odborníkov z AUTODOC a vyber si kvalitné a spoľahlivé náhradné diely na auto z nášho online obchodu. Pri výbere určite zohľadni taký rýchlostný index, ktorý odporúča a stanovuje výrobca auta.
TOP produkty na túto tému: