Kĺbové hriadele a diferenciály náhradné diely na auto
Určite si vyberte konkrétne auto, inak riskujete, že si kúpite náhradný diel, ktorý nebude pasovať do vášho auta. Upozornenie: náš systém vyhľadávania vám môže zobraziť iba výsledky relevantné pre konkrétny typ vozidla.
Kĺbové hriadele a diferenciály náhradné diely pre auto
Kĺbové hriadele a diferenciály náhradné diely pre Top výrobcov
Kĺbové hriadele a diferenciály: diely pre top modely áut
Kĺbové hriadele a diferenciály náhradne diely – všetky dôležité informácie o funkcii, inštalácii, diagnóze a životnosti
Kardanové hriadele a diferenciály sú jednotky určené na prenos a rozloženie krútiaceho momentu medzi kolesami zadnej nápravy a samotnou nápravou. Kardanový hriadeľ je zodpovedný za rotáciu hnaných kolies a diferenciál umožňuje kolesám na jednej náprave točiť sa pod inou rýchlosťou.
Dizajn kardanových hriadeľov a diferenciálov
Kardanový hriadeľ vyzerá ako dutá rúrka, ktorá má na konci kĺby v tvare U so 4 ložiskami, ktoré umožňujú prenos krútiaceho momentu pod uhlom. Kardanový hriadeľ má aj drážkovú spojku (väzbu), ktorá umožňuje natiahnutie súčiastok a vertikálny pohyb dielov zostavy. Je to prechodný podporný prvok: konkrétne je to prečnievajúce ložisko, ktoré sa používa na spoľahlivejšiu fixáciu jednotky. Flexibilný kotúč je inštalovaný s účelom kompenzácie vibrácií a pohybu pod uhlom medzi prírubami hnacieho hriadeľa a prevodovkou. Ak sa hriadeľ skladá z niekoľkých sekcií, počet prechodných ložísk je vyšší.
Diferenciály sú planétové prevodové skrine s redukčným súkolesím, ostrohou alebo závitkovým súkolesím. Môžu byť inštalované do krytu prednej alebo zadnej nápravy, prevodovky a prevodnej skrine. Priečny diferenciál má obvykle redukčné súkolesie skladajúce sa z polosí s pastorkom a krytom – tzv. kalichom. Hlavné ozubené koleso je inštalované na kryte. Jeho pohyb poháňa kryt, prostredníctvom ktorého sa prenáša krútiaci moment cez pastorky na polosi. Keď sa odpor jedného kolesa zvýši, pastorky začnú rotovať hriadeľom nápravy, čím sa krútiaci moment prenáša na druhé koleso. Aby kolesá neprekĺzavali na klzkých povrchoch, je tu tzv. odblokovací mechanizmus jednotky. Skladá sa zo spojky alebo viskóznej spojky, závitkového súkolesia alebo súboru trecích kotúčov.
Tipy k údržbe
- Pravidelne kontrolujte flexibilné spojky, montážne ložiská a U-kĺby. Ak uvidíte nejaké poškodenie, súčiastku ihneď vymeňte.
- U-kĺby a drážkové kĺby kardanového hriadeľa by ste mali namazať každých 10,000 – 15,000 km, ak to odporúča výrobca. Na tento účel si kúpte špeciálne mazivo. Použite iba presne stanovené množstvo maziva – informáciu o potrebnom množstve nájdete v návode na údržbu auta. Príliš veľké množstvo maziva môže spôsobiť nerovnováhu kardanového hriadeľa.
- Pri výmene dielov kardanového hriadeľa je potrebné túto súčiastku vyvážiť.
- Z kĺbu vyčistite špinu a skontrolujte tesnosť skrutiek príruby a uzáverov ihlových valčekových ložísk pri každej technickej kontrole.
- Nové diferenciály je potrebné zabehnúť. Preto, ak ste túto jednotku práve vymenili, alebo máte nové auto, počas prvých 800-1000 km sa vyhnite prudkej akcelerácii alebo brzdeniu, prípadne vysokému výkonu motora. Nejazdite príliš dlhé trasy.
- Olej v prevodovke vymeňte v aute s manuálnou prevodovkou každých 50,000 – 60,000 km, a v autách s automatickou prevodovkou každých 25,000 – 30,000 km.
Príznaky zlyhania
Klepanie alebo búchanie vychádzajúce zo spodnej strany auta, ktoré sa objaví hneď po zapojení prevodovky, indikuje uvoľnenie kardanového hriadeľa, opotrebenie a poškodenie, alebo poškodené U-kĺby alebo drážkové spojky. Neustále rinčanie počas jazdy je tiež indikátorom zhoršenia vlastností ložísk jednotky. Vibrácie sa objavia, keď je kardanový hriadeľ zdeformovaný, ložiská sú opotrebované alebo sa uvoľnia upevňovacie prvky. Hluk a rachotenie, ktoré je hlučnejšie pri zatáčaní, a tiež stopy oleja okolo jednotky indikujú zlyhanie diferenciálu.
Príčiny zlyhania
Nedostatok maziva vedie k rýchlemu poškodeniu kardanových spojov a ložísk, ozubených koliesok a drážkových spojok. Deformácia tesnenia vedie k vniknutiu špiny a vlhkosti do jednotky, kvôli čomu sa kontaktné prvky veľmi rýchlo opotrebujú a začnú hrdzavieť. Agresívna jazda spôsobuje rýchle zhoršenie stavu U-kĺbov, ložísk a iných dielov diferenciálu. Prehrievanie je tiež nebezpečné pre diferenciál.
autodoc.sk: Iba kvalitné produkty pre automobily
V našom online obchode si môžete kúpiť diely kardanového hriadeľa a diferenciálu. V našom katalógu nájdete iba kvalitné produkty.
Top 15 bestsellerov zo Kĺbové hriadele a diferenciály sekcie
Odporúčané náhradné diely zo Kĺbové hriadele a diferenciály sekcie. Tieto diely sú hity predajnosti. Kúpte si naše výrobky a využite všetky naše skvelé zľavy a ponuky.