Obsah
Turbodúchadlo: ako funguje, poruchy a možnosti opravy
Už od malička sme sa stretávali s tým, že snáď v každej počítačovej hre, v ktorej pretekali nejaké autá, bolo slovo „turbo“ synonymom zvýšenia rýchlosti a výkonu vozidla. A pravdupovediac, od reality to nemá ďaleko. Dnes sa turbodúchadlá inštalujú do mnohých pohonných jednotiek. V tomto článku si hlbšie charakterizujeme, čo je to turbodúchadlo, z čoho pozostáva, aké sú jeho funkcie a aj možné poruchy.
Turbodúchadlo – jeho základná funkcia a komponenty
Zo samotného názvu tohto komponentu môžeme usúdiť, že sa jedná o nejakú turbodúchadlo alebo turbokompresor do auta. Inými slovami sa turbodúchadlo nazýva aj turbokompresor alebo turbínové dúchadlo. Táto turbína je inštalovaná v tzv. preplňovaných motoroch a slúži na zvýšenie výkonu vozidla, efektívnejšie narábanie s palivom (jeho nižšia spotreba) a na zníženie jedovatosti výfukových plynov. Dnes sa turbodúchadlá používajú v rôznych motoroch. Typickým príkladom takéhoto motora je napríklad turbo Ford Focus 1.6 tdci 80kw. Výnimkou však nie sú ani moderné úsporné trojvalcové motory, ktorým turbodúchadlo pomáha pri zvýšení výkonu.
Turbodúchadlo je zariadenie, ktoré k svojej práci využíva silu a energiu výfukových plynov. Keď zmes paliva a vzduchu dokončí svoj hlavný cyklus spaľovania, v preplňovaných motoroch neprúdia vzniknuté výfukové plyny priamo do výfukového potrubia a mimo vozidlo do ovzdušia, ale pomocou príslušného potrubia sa dostanú práve do turbíny a dúchadla, ktoré ešte dokážu využiť ich potenciál a premeniť ich energiu na dodatočný výkon motora. Až po tomto cykle a úplnom spálení aj posledných zvyškov paliva sa výfukové plyny dostanú cez výfukový systém do ovzdušia. Z tohto princípu funkčnosti vyplýva, že palivo sa spaľuje dvakrát a teda dokonalejšie, čím po sebe zanecháva menej škodlivých látok, a zároveň umožňuje zníženie spotreby paliva a zvýšenie výkonu pohonnej jednotky.
RIDEX Stred turba
s tesnenim
RIDEX Stred turba
RIDEX Turbodúchadlo
Turbodúchadlo, chladený olejom, pneumaticky, s tesneniami, vrátane sady tesnení, koleno vyfukoveho potrubia, Hliník
RIDEX Turbodúchadlo
Turbodúchadlo, nafta, pneumaticky, vrátane sady tesnení, s montážnym/upevňovacím materiálom
RIDEX Turbodúchadlo
Turbodúchadlo, nafta, Euro 4, pneumaticky, bez montážneho/upevňovacieho materiálu
Na to, aby výfukové plyny prúdili správnym smerom – teda plyny po prvotnom spálení do turbodúchadla, a plyny po druhom spálení mimo systém a do ovzdušia – slúžia rôzne ventily, ako napríklad ventil regulácie tlaku plnenia, alebo obtokové vedenie.
Aby turbodúchadlo fungovalo správne, je vhodné motor zahriať na prevádzkovú teplotu. V opačnom prípade bude pri studenom motore a pri prudkej akcelerácii autom citeľne trhať. Turbodúchadlo má tiež svoje elektronické prvky a riadiacu jednotku, ktorá ho podľa aktuálnych nastavení motora aktivuje alebo deaktivuje. Napríklad, v niektorých motoroch môže byť nastavenie turbodúchadla také, že výfukové plyny cezeň budú prúdiť až od 3000 otáčok za minútu. Ak je tvoje auto takto nastavené, pri akcelerácii pocítiš, že pri prekročení hranice 3000 ot./min. autom mierne trhne a skokovo sa zvýši jeho výkon. Je to znamenie toho, že sa aktivovalo turbodúchadlo.
Poruchy a možnosti opravy turbodúchadla
Medzi najčastejšie poruchy tohto komponentu patria mechanické zlyhania. Vodiči sa často stretávajú s tým, že po určitom čase začne turbodúchadlo pískať, čo je znakom opotrebovaného ložiska alebo turbíny. Ak turbo nefunguje správne, môže sa objaviť aj zvýšená spotreba motorového oleja.
Okrem toho je veľmi častým problémom zlyhanie ventilov a regulátorov tlaku plnenia. Ak je tlak plnenia príliš vysoký, pri zapnutí turbodúchadla budeš cítiť silné kopnutie motora. Naopak, ak je tlak príliš nízky, prejaví sa to stratou výkonu motora. V tomto prípade je vhodné skontrolovať stav lopatiek turbíny, ktoré môžu byť opotrebované. Stačí ich vymeniť za nové a skontrolovať, či turbo funguje správne.
RIDEX Turbodúchadlo
Turbo, VNT / VTG, elektricky, bez montážneho/upevňovacieho materiálu
RIDEX Turbodúchadlo
Turbodúchadlo
ELRING Opravná sada, turbodúchdlo
NTY Turbodúchadlo
Turbodúchadlo
Turbodúchadlo však odporúčame nechať si diagnostikovať a opraviť či vymeniť v autoservise, pretože svojpomocná práca by bola dosť náročná. Nastavenie by mal vykonať odborník.
Tip na záver od AUTODOC
Pre zaručenie, že turbodúchadlo v tvojom aute bude mať čo najdlhšiu životnosť, je potrebné sa oň dobre starať. Nie, v tomto prípade nie je potrebná nejaká dôkladná starostlivosť o samotný komponent. Stačí iba po každej dlhšej jazde urobiť jednu jednoduchú vec – nechať turbodúchadlo dobre vychladiť.
Keď napríklad cestuješ dve alebo tri hodiny po diaľnici, nahradne diely motora a turbodúchadlo pracujú na plné obrátky a dostávajú celkom zabrať. Keď potom prídeš niekam do mesta alebo chceš zaparkovať pred domom, nevypínaj motor. Nechaj ho bežať aspoň 5 minút na voľnobeh, aby sa turbo stihlo vychladiť. Pri nízkych otáčkach totiž nie je aktívne. Kým bude motor bežať, prúdiaci vzduch schladí turbínu na únosnú teplotu, čím sa výrazne predĺži jeho životnosť a vyhneš sa tak jeho predčasnému opotrebeniu.
Ak budeš potrebovať turbo pre svoje auto, obráť sa na odborníkov z online obchodu AUTODOC, ktorí ti veľmi radi poradia pri výbere správneho komponentu pre tvoje vozidlo. Stačí si pozrieť náš katalóg, vybrať potrebné parametre, a náš systém ti ukáže produkty, ktoré sú kompatibilné s tvojim vozidlom.
Užitočné videá k danej téme:
Kako pregledati turbinski polnilnik
Ako predĺžiť životnosť turbodúchadla
TOP produkty na túto tému: