Autodoc.sk — Horúca linka a zákaznícky servis náhradných dielov
Pondelok - Piatok: 8:00 - 18:00

1.000.000 autodielov - nájdite si vhodný náhradný diel pre vaše auto Príklad

0 Produkty
#
0,00 €

Motorový olej: Veci, ktoré sa môžete naučiť z etikety

Prihlásiť sa k odberu
PRIHLÁSIŤ SA K ODBERU NOVINIEK

Pre získanie najnovších noviniek a tipov prosím zadajte vašu emailovú adresu:

Výrobcovia vyrábajúci motorové oleje vyrábajú tieto produkty spolu s použitím kódov a čísiel, ktoré sú pre mnohých majiteľov áut hádankou. Pomôžeme vám zorientovať sa v týchto údajoch.

Aké vlastnosti by mal mať motorový olej?

Motorový olej by mal mať:

  • výborné výsledky v rámci čistenia komponentov motora od nerozpustných zvyškov.
  • vysokú tepelnú stabilitu a odolnosť voči tepelnej oxidácii.
  • kompatibilitu s tesniacimi materiálmi; nesmie byť agresívny voči kovovým súčiastkam.
  • vytvoriť dostatočne hrubú klzkú vrstvu na prevenciu proti abrázii a opotrebeniu susediacich povrchov. Špeciálne prídavné látky, napríklad disulfid molybdénu, sa často používajú na tento účel.
  • zachovať si pôvodné vlastnosti po dlhú dobu.
  • mať optimálnu viskozitu pri akejkoľvek teplote, zaručiť účinné mazanie susediacich povrchov pri studenom štarte motora a zabrániť ich opotrebeniu v horúcom počasí.
  • odolnosť voči peneniu.
  • nízku volatilitu pre minimalizáciu znečistenia prostredia.

Zloženie motorového oleja: aké sú rozdiely?

V závislosti od základného druhu a vlastností rôznych prídavných látok väčšinou delíme motorové mazadlá do troch skupín:

  1. Minerálne. Tieto oleje sú vyrobené z frakčne destilovanej ropy, ktorá bola čistená kyselinou alebo extrakciou v rozpúšťadle. Často sú označované ako Minerálne. Tieto mazadlá majú vysoký stupeň viskozity. Pri zahriatí sa relatívne rýchlo vyparujú a znečisťujú kvôli chemickému rozkladu prídavných látok v ich zložení.
  2. Polosyntetické. Ich základom sú minerálne mazadlá, ktoré prechádzajú špeciálnym technickým procesom. Obsahujú vyššie množstvo prídavných látok v porovnaní s minerálnymi mazadlami. Označené ako Polosyntetické alebo Čiastočne syntetické fungujú skvele vo všetkých oblastiach s miernymi zimami a s mierne teplými letami. Sú o niečo lacnejšie, ako syntetické oleje. Takisto majú mnoho výhod oproti minerálnym olejom, ako napríklad dlhšiu životnosť, lepšiu odolnosť voči zmene teploty a celkovú lepšiu účinnosť.
  3. Syntetické. Sú vyrobené z oleja organickou syntézou. Vo väčšine krajín sú označené ako Plne syntetické. Vďaka špeciálnemu zloženiu a najnovšej technológii výroby tieto oleje zabraňujú tvorbe kalových usadenín a majú optimálnu viskozitu aj v chladnom počasí, a samozrejme zaručujú spoľahlivú ochranu motora počas prvých sekúnd po naštartovaní. Takisto si svoje vlastnosti udržia aj v extrémne vysokých teplotách, a preto je možné ich použiť aj v horúcom podnebí.

Táto klasifikácia je najbežnejšia, ale je tiež považovaná za povrchnú a relatívne voľnú, preto sa odborníci z American Petroleum Institute (API) rozhodli vytvoriť členenie základných druhov olejov do piatich skupín, a vyhli sa používaniu pojmu „polosyntetické oleje“.

  1. Skupina I obsahuje produkty získané z oleja prostredníctvom extrakcie z rozpúšťadla a odvoskovania.
  2. Skupina II zahrňuje vysoko čisté produkty s nízkym obsahom parafínových a aromatických zložiek na báze vody, ktoré sú prvkami hydrokrakovania.
  3. Skupina III obsahuje vysokoviskózne mazadlá získané katalytickým hydrokrakovaním.
  4. Skupina IV sú polyalfaolefínové oleje.
  5. Skupina V sú všetky motorové oleje nezaradené do žiadne z vyššie uvedených kategórií. Do ich základu patria najmä estery, glykoly, a iné látky.

Moderné produkty často obsahujú komponenty z rôznych základových skupín olejov.

 

Tip od AutoDoc: pre motory starších áut s veľa najazdenými kilometrami sa neodporúča používať syntetické oleje, najmä v prípade, že sa predtým používali v danom aute minerálne oleje. Prídavné látky v týchto olejoch môžu rozkladať staré sadze, ktoré sa už usadili a nebránia v rámci chodu motora. Vedie to k veľkej záťaži na pohonný systém, čím sa nadmerne opotrebovávajú jednotlivé komponenty.

Syntetické produkty majú nízky index viskozity, preto sa môžu vyliať cez tesniace prvky alebo ich môžu zničiť. Avšak u športových áut a výkonných vozidiel, ktorých jednotky a komponenty sú pod veľmi silnou záťažou, sa neodporúča používať minerálne oleje, pretože pri silnej tepelnej záťaži sa môžu rozložiť.

Čo znamená označenie SAE?

Viskozita je jednou z hlavných vlastností motorového oleja, ktorá určuje, či je možné daný produkt použiť v konkrétnom ročnom období.

 

Podľa Society of Automobile Engineers (SAE) je možné rozdeliť všetky oleje do týchto kategórií:

  1. Zimné. Označené písmenom W ako „winter“ (zima); sú vhodné iba do chladnejšieho obdobia. Číslovka pred písmenom W je vždy deliteľná piatimi a slúži na indikáciu minimálnej teploty, pri ktorej je olej schopný ochrániť motor pri studenom štarte. Začiatočný bod je -35 °С, rovnajúci sa stupňu 0. Každý vyšší stupeň je rádovo o 5 °С vyšší: 5W produkt si udrží svoje vlastnosti pri -30 °С, 10W, pri -25 °С, atď.

  2. Letné. Tieto motorové oleje poskytujú včasné mazanie a ochranu autodielov v horúcom období, ale sú neúčinné v zime. Ich označenie je číselné: 20, 30, 40, 50 a 60. Na rozdiel od toho, čomu ľudia už dlho veria, tieto čísla značia kinematickú viskozitu oleja pri 100 °С a nie maximálnu okolitú teplotu.

  3. Celosezónne. Sú označené ako vhodné pre zimu, s minimálnou teplotnou a viskóznou hladinou pri maximálnej teplote zahriatia: 5W-30, 10W-60, atď. Celosezónne motorové oleje sú dnes najbežnejšie.

Tip od AutoDoc: Celosezónne syntetické oleje vám pomôžu ušetriť peniaze, pretože ich nemusíte meniť dvakrát do roka. Ak väčšinou jazdíte v meste s častými zastávkami, a auto garážujete v nevykurovanej garáži, alebo ak žijete v oblasti s veľmi krutými zimami, vyhľadajte motorový olej označený ako 0W alebo 5W. Avšak pre auto s opotrebovaným motorom a so zväčšenými medzerami medzi trecími povrchmi bude potrebný olej s vyššou viskozitou.

Ujasnenie API klasifikácie

Americký inštitút American Petroleum Institute vytvoril vlastnú klasifikáciu pre motorové oleje na základe ich zloženia a operačných vlastností. Takto sa tiež môže nepriamo zhodnotiť kvalita mazadla, pretože dnes sú normy pre tieto produkty omnoho prísnejšie v porovnaní s predošlými rokmi v rámci tohto priemyslu.

Podľa API, všetky motorové oleje spadajú do dvoch kategórií a každá obsahuje niekoľko tried:

S. Pre benzínové motory. Vo väčšine krajín sa používa označenie týchto štyroch skupín:

  1. SJ. Odporúča sa používať v motoroch vyrobených pred rokom 2001.
  2. SL. Vhodný pre pohonné jednotky vyrobené pred rokom 2004. Mnoho výrobcov áut si určilo SL oleje ako minimálny štandard potrebný na údržbu ich áut.
  3. SM. Pre motory vyrobené v roku 2010 a skôr. SM oleje sú vysoko účinné pri nízkych teplotách, odolné voči oxidácii a tvorbe usadenín. Svoje skvelé vlastnosti si udržujú počas celej životnosti.
  4. SN. Uvedený na trh v roku 2010. Tieto oleje sú schopné zabezpečiť najlepšiu ochranu motora a sú najúčinnejšie. SN oleje pomáhajú pri šetrení paliva. Zabraňujú predčasnému opotrebeniu turbodúchadla a nemajú agresívny vplyv na tesnenie alebo tesniace prvky.

C. Označenie motorových olejov pre dieselové motory osobných áut. Dnes využívané triedy v rámci týchto áut s rôznym rokom výroby sú: CH, CI, CJ, a CK. Číslo 4 za triedou označuje 4-taktový motor. Pozrime sa bližšie na oleje s označením C:

  1. CH-4. Uvedený na trh v roku 1998. Je vhodný pre motory, ktoré používajú kvalitné palivo s obsahom síry do 0.5%.
  2. CI-4. Uvedený na trh v roku 2002. Tento druh motorového oleja zaručuje spoľahlivú ochranu motora a výfukového systému pred usadeninami sadzí a zabraňuje predčasnému opotrebeniu. Niektoré mazacie materiály tejto triedy sú označené aj ako CI-4 PLUS.
  3. CJ-4. Podporuje zvýšenú tepelnú stabilitu, odolnosť voči oxidácii a majú veľmi dlhú životnosť.
  4. CK. Vytvorený pre vysokorýchlostné motory vyrobené pred rokom 2017. Avšak takýto motorový olej je možné použiť aj u starších áut.

V ponuke sú aj univerzálne mazadlá vhodné pre benzínové i dieselové motory. Majú dvojité označenie, napríklad CН-4/SJ.

Tip od AutoDoc: Na mazanie motora mnoho výrobcov odporúča používať najnovšie triedy motorových olejov. Vo väčšine prípadov je tento názor opodstatnený: čím novší vzorec, tým je olej bezpečnejší, úspornejší a ekologickejší. Toto odporúčanie je avšak bezpredmetné pre staršie autá, pretože stavba ich motorov je iná a z nového drahšieho oleja nie sú schopné využiť všetky jeho výhody. Viac informácií o použití vhodných motorových olejov vo vašom aute nájdete v servisnej knižke.

ACEA hodnotenie výkonu

Zníženie jedovatosti emisií a zníženie spotreby paliva sú jednými z najvážnejších požiadaviek pre moderné mazacie materiály. Mnoho dnešných olejov na svojich etiketách uvádza, že splňuje všetky najprísnejšie normy.

Podľa klasifikácie Association des Constructeurs Européens d'Automobiles (ACEA), všetky motorové oleje schválené na predaj je možné rozdeliť do týchto kategórií:

  1. А. Pre benzínové motory. Táto kategória obsahuje tri triedy: А1, А3 a А5. Písmeno pred číslom indikuje mieru ekologickosti a viskozity v rámci určitých podmienok.  Čísla 1 a 5 indikujú úspornosť paliva, ale inak je to ako u API: čím vyššie číslo, tým lepšie má produkt svoje vlastnosti.
  2. В. Táto kategória zahrňuje mazadlá pre osobné a malé nákladné autá s dieselovým motorom. Aj tu sú triedy: B1 až B5 znamenajú úspornosť paliva, ale В3 a В4 sú bežné produkty.
  3. Е. Oleje označené touto značkou sú určené pre ťažké nákladné autá, kamióny a špeciálne dieselové motory. E1 znamená úspornosť paliva; zvyšok je štandardný.

Úspora paliva je parameter, ktorý odborníci z API tiež berú do úvahy, a vytvorili preto nové označenie, EC (Energy Conserving). Tieto oleje majú nižšiu viskozitu pri extrémnom náraste teploty, čím sa zaručí hladký a rovnomerný pohyb pohyblivých častí, a zároveň sa zníži spotreba paliva. Znamená to vytvorenie tenšieho mazacieho povlaku, čo je ale riskantné pre staršie motory s veľmi veľa najazdenými kilometrami – tieto motory potrebujú prídavnú ochranu.

Má vôbec schválenie od výrobcu nejaký význam?

Produkt môže pre určitý druh motora pracovať výborne, no pre iný motor môže byť rizikom. To núti výrobcov testovať svoje oleje vo vlastných zariadeniach. Ak produkt prejde testom s lietajúcimi farbami, bude príslušne označený, napríklad BMW Longlife-98. Znamená to, že olej je možné použiť vo vozidlách tejto značky s dlhšími intervalmi údržby, vyrobenými v roku 1998 alebo neskôr.

Tip od AutoDoc: Vždy používajte motorový olej, ktorý odporúča výrobca vášho auta, a neexperimentujte s úrovňami viskozity. Podstatou tohto rizika je, že v niektorých motoroch sú vrúbky pre mazadlo hrubé iba pre vysokoviskózne oleje. Pri nedodržaní sa pohonná jednotka určite opotrebuje omnoho skôr. Zároveň niektorí výrobcovia áut, napr. BMW Group a Daimler AG, neodporúčajú používanie vysokoviskóznych olejov v ich autách kvôli dizajnu ich motorov.

Čo majú rôzne klasifikácie olejov spoločné?

Napriek rozdielnym princípom sú všetky klasifikácie relatívne podobné alebo súvisiace. Napríklad, ak je mazadlo označené od API ako SH, nemôže byť označené А1 alebo А5 v ACEA, pretože tieto požiadavky neboli publikované až do vytvorenia skupiny SJ. Ak na etikete nájdete А5, znamená to, že produkt je aspoň SL v API, t.j. má dlhšie intervaly výmeny.

Produkty šetriace palivo označené ako А1, А5, В1 a В5 majú teplotnú viskozitu 30 a menej. Oleje s viskozitou 40 patria do skupiny А2, А3, В2, В3, a В4 a neumožňujú úsporu paliva.

Učenie sa čítania etikiet.

API SL / CF. Toto znamená univerzálny olej vhodný pre viacventilové benzínové motory s turbodúchadlom a dieselové motory s rôznym dizajnom. Produkt poskytuje zvýšenú ochranu pre motory bežiace na chudobnú zmes paliva a vzduchu a zabraňuje tvorbe uhlíkových zvyškov pri používaní paliva s obsahom popola nad 0,5 %.

ACEA A3 / B4. Toto indikuje, že olej je vhodný pre veľmi náročné podmienky, pomáha pri znížení spotreby paliva a často je potrebné ho meniť. Je možné ho použiť vo vysokovýkonnom benzínovom alebo dieselovom motore.

10W-40. Olej je vhodný pre zimné aj letné obdobie, udrží si viskozitu do -25 °С a aj pri zahriatí zostane viskózny, teda je možné ho použiť aj vo vozidlách s veľmi veľa najazdenými kilometrami.

MoS2. Molybdén disulfid v tomto oleji zabraňuje znehodnoteniu, redukuje trenie a opotrebenie komponentov, umožňuje bezhlučnú operáciu motora.

Teilsynthetisches Leichtlauf-motorenöl. Toto znamená, že motorový olej je polosyntetický.

Zhrnutie: Pri výbere produktov pre mazanie motora je potrebné dodržiavať odporúčania výrobcu, a nepozerať sa len na cenu alebo obľúbenosť špecifickej značky oleja. Dobre si zvážte podmienky ciest, váš štýl jazdy a iné faktory: je to jediný spôsob, ako si vybrať správny motorový olej presne určený pre vaše auto. Ochráňte sa pred falošnými produktmi dodržaním našich tipov a nákupom na AutoDoc!

Kúpte si online za zľavnené ceny, špeciálne ponuky a akcie - TecDoc Inside

Tu zobrazené údaje, najmä celá databáza, nesmú byť kopírované. Zdržte sa kopírovania dát alebo celej databázy, distribuovania a/alebo vykonávania týchto činností tretími stranami bez predchádzajúceho súhlasu TecDoc. V opačnom prípade sa jedná o porušenie autorských práv a takáto činnosť bude trestne stíhaná.

Medzinárodný zákaznícky servis
Objednaním náhradných dielov online ušetríte minimálne 85%Zákaznícky servis v Slovensko
Autodoc.sk – Horúca linka a zákaznícky servis

© 2017 www.autodoc.sk: AUTODOC online obchod

Nový vyhľadávač na stránke vám uľahčí nájsť presne to, čo hľadáte. Vyhľadajte všetko, čo potrebujete

Typ požiadavky Príklad
Náhradné diely Brzdový Kotúč
Náhradné diely + Výrobca Olejový Filter STARK
Náhradné diely + Výrobca vozidla Zapaľovacia Sviečka OPEL
Náhradné diely + Číslo produktu Stieracia Liżta SKWIB-0940054
Číslo produktu SKWIB-0940087
Číslo produktu + Výrobca SKWIB-0940068 STARK
OEN 1515059
OEN + Výrobca 1515085 STARK
loader Čakajte prosím...