Obsah
Elektrická ručná brzda: funkcia a zariadenie
Každý vodič vie, načo v aute slúži klasická (manuálna) ručná brzda, alebo niekedy tiež nazývaná ako parkovacia brzda. Jedná sa o páku, ktorá sa nachádza vedľa vodiča pri radiacej páke, a vodičom áut výrazne pomáha napríklad pri parkovaní na svahu, rozbiehaní sa do kopca alebo pri šmýkaní sa na snehu a ľade len tak zo zábavy. V moderných autách sa však čoraz častejšie stretávame s tzv. elektronickou ručnou brzdou. Jej funkcie a konštrukciu, a tiež jej výhody a nevýhody si popíšeme v tomto článku.
Funkcie a vlastnosti elektronickej ručnej brzdy
Elektrická ručná brzda – ako už vyplýva zo samotného názvu – je elektronické zariadenie, ktoré sa do dnešných moderných áut inštaluje namiesto klasickej páky ručnej brzdy. Inštalovaná tu je v podobe jednoduchého tlačidla, ktoré je kompaktné a teda umožňuje získanie dodatočného priestoru medzi vodičom a spolujazdcom, ktorý by inak zaberala páka ručnej brzdy.
Toto elektronické zariadenie je pomocou spínača, riadiacej jednotky, vodičov a konektorov spojené s brzdovými platničkami na danej náprave vozidla, a princíp funkčnosti samotnej elektronickej ručnej brzdy je rovnaký, ako je tomu pri manuálnej parkovacej brzde. Po stlačení tlačidla brzdové platničky zovrú brzdový kotúč, a auto sa tak nepohne. Pri klasickej ručnej brzde to funguje tak, že páku je potrebné zdvihnúť o niekoľko zúbkov (charakteristický zvuk klikania), čím sa sila prenesie cez lanko ručnej brzdy na brzdové platničky alebo čeľuste, ktoré dostatočne silno zovrú brzdove kotuce auta alebo bubon.
Aby systém elektronickej ručnej brzdy mohol plniť svoju funkciu pohodlnosti a modernosti, musí sa vyznačovať určitými špeciálnymi funkciami. Jednou z týchto funkcií je napríklad to, že tlačidlo ručnej brzdy nie je potrebné stláčať, a aktivuje sa automaticky, napríklad keď s autom zastavíš na svahu a vyradíš rýchlosť. Je to niečo ako tzv. hill holder system – vďaka tejto funkcii sa tvoje auto nebude posúvať dozadu, a následne, po zaradení rýchlosti a púšťaní spojky nebudeš mať problém s rozbehnutím sa do kopca. Totiž aj pri rozbiehaní má elektronická ručná brzda funkciu automatického vypnutia. Táto funkcia je určite dôležitá napríklad pre začiatočníkov, ktorí by inak mali problém s rozbiehaním sa do kopca a motor by im mohol zhasnúť, ak by ešte okrem pedálov mali jednou rukou používať páku ručnej brzdy.
RIDEX Żażné lanko parkovacej brzdy
zadny, vlavo, vpravo, 1688/1055mm
RIDEX Żażné lanko parkovacej brzdy
vzadu vpravo, vzadu, 1580, 918mm, Bubnova brzda
RIDEX Nastavovací prvok, parkovacia brzda brzdový strmeň
TRW Nastavovací prvok, parkovacia brzda brzdový strmeň
NTY Nastavovací prvok, parkovacia brzda brzdový strmeň
na zadnej naprave obojstranne
Elektrická ručná brzda bez pochýb zvyšuje bezpečnosť počas jazdy a vodičovi uľahčuje prácu s autom. Tento systém sa aktivuje aj v prípade, ak si vodič odopne bezpečnostný pás alebo ak otvorí dvere. Okrem hlavnej, bezpečnostnej funkcie, je teda jej funkciou zvýšenie miery komfortu počas jazdy. Toto všetko sú výhody jej používania. Poďme sa však pozrieť aj na nevýhody, ktoré sú spojené s používaním tohto moderného systému.
Nevýhody používania elektrickej ručnej brzdy v moderných automobiloch
Ako pri každom elektronickom systéme, aj tu platí, že akékoľvek poškodenie elektrického systému vozidla vedie k poškodeniu a nefunkčnosti tohto konkrétneho systému. Okrem elektrických vodičov tento systém obsahuje rôzne konektory a spínače, ktoré môžu byť vystavené vplyvom prostredia a nepriaznivým podmienkam používania. V prípade, že sú jednotlivé diely pre brzdový systém vystavené nepriaznivému počasiu – týka sa to najmä jazdy v zimných mesiacoch, kedy hrozí zamrznutie snehu a ľadu z ciest na brzdových platničkách a kotúčoch – tak pri parkovaní vonku so zapnutou elektronickou ručnou brzdou sa môže stať, že ju nebude možné odblokovať a zostane zaseknutá.
Určite je to nepríjemná situácia a jej náprava môže byť pomerne komplikovaná. Zásahy alebo možnosti opravy v tomto prípade nie sú tak jednoduché, ako je to v prípade klasickej ručnej brzdy. Častokrát je potrebné urobiť diagnostiku vozidla a pohrať sa so softvérom elektrickej ručnej brzdy, aby bolo možné ju odblokovať. To isté je potrebné urobiť v prípade, že napríklad zaparkuješ auto a ručná brzda sa automaticky zatiahne, no počas noci sa ti vybije autobatéria. Keďže ide o elektrický systém, bez nabitej autobatérie ho nebude možné aktivovať a brzdový systém zostane zaseknutý.
Tip na záver od AUTODOC
Z vyššie uvedených výhod a nevýhod používania elektronickej ručnej brzdy by sme vypichli dva základné tipy v rámci jej správneho používania:
- Všeobecná prevádzka a používanie počas roka - vždy zabezpeč, že nová batéria do auta bola dobre nabitá a kontroluj, či elektrický systém tvojho auta pracuje správne.
- Používanie v zime - v zime sa snaž parkovať vo vyhrievanej garáži. Ak to nie je možné a parkuješ vonku aj keď mrzne a sneží, po každej jazde sa snaž čo najdôkladnejšie očistiť kolesá od snehu a ľadu.
TOP produkty na túto tému: