Obsah
Časti motora auta: Diesel a benzín
Ak si odmyslíme možnosť výberu elektrického, prípadne hybridného vozidla, dlhé desaťročia vodiči stáli pred rozhodnutím, či si vybrať vozidlo s naftovým alebo benzínovým motorom. Dodnes sa vedú dlhé debaty o tom, ktorý typ motora je lepší, a stále sa nenašiel víťaz. Poďme sa teda pozrieť na to, aké výhody a nevýhody ponúka dieselový motor a benzínový motor, aké sú medzi nimi rozdiely, aké sú ich typické vlastnosti a kto by si mal vybrať akú pohonnú jednotku pre svoje vozidlo.
Špecifiká benzínových motorov
Základným charakteristickým prvkom benzínových motorov je samozrejme to, že sa do nich tankuje benzín, či už triedy E5 alebo E10, podľa daného obsahu biozložky. K svojmu fungovaniu motor benzínového vozidla nepotrebuje žiadnu prídavnú látku (na rozdiel od naftových motorov, do ktorých sa z času na čas musí dolievať AdBlue močovina).
Benzínové palivo je pomerne čisté, a z toho dôvodu nie je potrebné používať žiadne špeciálne filtre (okrem palivového filtra). Opäť tu môžeme vidieť rozdiel oproti naftovému motoru, v ktorom sa používa filter pevných častíc na zachytávanie nečistôt.
Tretím charakteristickým prvkom benzínových motorov je používanie zapaľovacích sviečok, ktoré pri správnej synchronizácii v rámci cyklu zapaľovania a spaľovania paliva tvoria iskru, pomocou ktorej sa vo valcoch zapáli zmes paliva a vzduchu. Bez systému zapaľovania by motor nemohol fungovať.
V benzínových motoroch sa na reguláciu výkonu a akcelerácie používa škrtiaca klapka. Je to niečo ako ventil, ktorý sa otvára a zatvára podľa toho, ako veľmi je zošliapnutý plynový pedál. Miera otvorenia škrtiacej klapky určuje, aké množstvo paliva bude prúdiť do spaľovacích komôr.
Čo sa týka zvuku pri chode vozidla, aj tu môžeme vidieť, resp. počuť rozdiel. Benzínové motory majú o niečo hladší zvuk a sú typické tým, že sú určené na rýchlejšiu a dynamickejšiu jazdu. Dlhé trasy benzínovému motoru neškodia, no je pravda, že naftový motor je lepšie stavaný na dlhé trasy, a naopak, má problémy pri častých krátkych trasách. Tieto problémy sa môžu objaviť aj pri benzínových motoroch, no nie sú natoľko závažné.
DENSO Zapaľovacia sviečka
Rozmer kľúča: 16
CHAMPION Zapaľovacia sviečka
RER8WYPB, M14x1.25, Rozmer kľúča: 16 mm, Pt GE
NGK Zapaľovacia sviečka
M14 x 1,25, Rozmer kľúča: 16 mm
BOSCH Zapaľovacia sviečka
M 14 x 1,25, Rozmer kľúča: 16
DENSO Zapaľovacia sviečka
Rozmer kľúča: 16
Spotreba paliva je u benzínových motorov jednoznačne vyššia. Vyplýva to však aj z toho, že naftové motory sa používajú predovšetkým na dlhé trasy, zatiaľ čo benzínové motory sú v priemere viac využívané v mestách, čím sú predurčené k o niečo vyššej spotrebe paliva.
Špecifiká dieselových/naftových motorov
Prvým špecifikom je samozrejme tankovanie nafty. Nie je to však jediná látka, ktorá zaručuje správny pohon a chod naftového motora. Do tohto motora je potrebné dolievať aj tzv. AdBlue, teda aditíva, ktoré predlžujú životnosť motora a chránia ho.
Aby naftové vozidlo mohlo bez problémov naštartovať a fungovať, musí mať funkčné žeraviace sviečky. Tie, na rozdiel od zapaľovacích sviečok, netvoria iskru, ale pomáhajú iba pri štartovaní tým, že sa do niekoľkých sekúnd dokážu rozžeraviť na prevádzkovú teplotu. Zapaľovanie paliva sa tu uskutočňuje metódou stlačenia palivovej zmesi, teda vznetu. Preto týmto motorom hovoríme aj vznetové motory. Cena zapalovacie sviecky do auta je podobná cene žeraviacich sviečok, a môžeš si vybrať produkty z rôznych cenových i kvalitatívnych kategórií.
Ďalším rozdielom oproti benzínovým motorom je používanie DPF filtra, alebo filtra pevných častíc, ktorý dodatočne chráni motor pred nečistotami obsiahnutými v nafte. Spoľahlivosť tohto komponentu je však diskutabilná, a cena nového nie je vždy práve priaznivá.
V dieselových motoroch je síce prítomná škrtiaca klapka, no jej funkcia je mierne odlišná od tej, ktorá sa používa v benzínových motoroch. Tento komponent má väčšinou na starosti nie priamo výkon motora, ale reguluje podtlak v sacom potrubí a stará sa aj o hladšie vypínanie motora.
O dieselových motoroch je známe, že sú ideálne na dlhšie trasy a v priemere sa vyznačujú o niečo nižšou spotrebou paliva. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa naftové motory inštalujú do nákladných áut a autobusov. Tieto vozidlá sú určené na veľmi dlhé trasy.
Naftovým motorom trvá rozohriatie na prevádzkovú teplotu o niečo dlhšie, a preto nie sú veľmi vhodné na krátke mestské trasy. Ak naftový motor pri krátkej trase nedosiahne prevádzkovú teplotu, zvyšuje sa tým miera opotrebenia pohyblivých dielov motora.
BOSCH Zapaľovacia sviečka
M 14 x 1,25, Rozmer kľúča: 16
NGK Zapaľovacia sviečka
M14 x 1,25, Rozmer kľúča: 16 mm
DENSO Zapaľovacia sviečka
Rozmer kľúča: 16
CHAMPION Zapaľovacia sviečka
RCJ4, M14x1.25, Rozmer kľúča: 19 mm, Nickel GE
NGK Zapaľovacia sviečka
M12 x 1,25, Rozmer kľúča: 16 mm
Benzín alebo diesel? Ktorý je lepší? Ktorý si mám vybrať?
Vyššie sme ti ponúkli niekoľko špecifík oboch typov motorov. Tvoj výber by mal závisieť najmä od toho, na akých trasách budeš svoje auto používať. Neexistuje jednoznačná odpoveď na to, ktorý typ motora je lepší. V prvom rade musíš sám vedieť, či budeš jazdiť viac v meste alebo na diaľnici, krátke trasy alebo dlhé trasy, atď. Na základe týchto vecí bude následne tvoje rozhodovanie omnoho jednoduchšie. Ak budeš predsa len potrebovať poradiť, pokojne sa obráť na odborníkov z AUTODOC.
TOP produkty na túto tému: