Obsah
Ako otestovať alternátor auta : problémy, poruchy, príznaky
Problémy s alternátorom by vás mohli zanechať uviaznutého na ceste. Pravidelné testovanie je jediným spôsobom, ako tomu zabrániť - iná možnosť naozaj neexistuje.
Stmievajúce sa svetlomety, slabnúci zvuk rádia, nefunkčné kúrenie alebo klimatizácia, a dokonca aj nefunkčné štartovanie auta. Tieto problémy, ako aj mnohé iné, sú takmer vždy spôsobené vybitou alebo chybnou batériou vozidla.
Na autobatérie sa príliš dlho prenášala vina, pričom často za to v skutočnosti nemôžu. Jedinou skutočnou úlohou batérie je štartovanie motora. Keď je motor zapnutý, všetka energia pre elektrické systémy pochádza z alternátora. Alternátor je zodpovedný aj za nabíjanie batérie. Ak je batéria vybitá a nemôžete naštartovať vozidlo, je to vlastne chyba alternátora. Poďme sa pozrieť, čo presne je tento komponent a ako môže vyzerať kontrola alebo test alternátora, aby sa vyriešili niektoré bežné poruchy alternátora.
ČO JE ALTERNÁTOR
Alternátor spolupracuje s batériou automobilu na výrobe elektrického prúdu potrebného pre elektrické systémy vozidla, ako sú vnútorné a vonkajšie osvetlenie, prístrojová doska, klimatizácia, ABS, zábavné systémy a mnohé ďalšie. Preto je neoddeliteľnou súčasťou motora a v prípade jeho poruchy môžu byť následky veľmi problematické. Jeho názov je odvodený od striedavého prúdu, typu elektrického prúdu, ktorý produkuje alternátor.
Alternátory sa nachádzajú v motorovom priestore, sú malé a ľahké, a tie, ktoré sa nachádzajú vo väčšine osobných automobilov a malých dodávkach, majú hliníkový vonkajší plášť. Pri svojej činnosti sa spoliehajú na magnetické polia a rotor, ktorý je kľúčovou súčasťou alternátora. Ten je zvyčajne vyrobený z feromagnetického materiálu, ako je oceľ, aby sa uľahčila výroba elektromagnetickej energie.
Hlavnými komponentmi alternátora sú rotor a stator, dióda a remenica alternátora.
LUCAS Alternátor
12V, 70A, M8, 0230, Ø 63 mm
STARDAX Alternátor
14V, 110A, L 25, Ø 55 mm, so zabudovanym regulatorom
AS-PL Alternátor
12V, 115A
AS-PL Alternátor
24V, 20A
BV PSH Alternátor
24V, 55A, B+ (M6), Ø 73,0 mm
AKO VLASTNE FUNGUJE ALTERNÁTOR
Aby sme pochopili, aké sú bežné problémy s alternátorom, mali by sme najprv vedieť, ako skutočne funguje. Zjednodušene povedané, alternátor na auto premieňa mechanickú energiu z motora na elektrickú energiu pre príslušenstvo. Spôsob fungovania alternátorov sa môže zdať zložitý, ale má veľa spoločného s inými spôsobmi výroby elektrickej energie. Alternátory vyrábajú energiu prostredníctvom elektromagnetizmu, ktorý vzniká interakciou rotora a statora.
Kladka alternátora na prednej strane alternátora je pripojená k motoru prostredníctvom hnacieho remeňa. Keď motor beží, kľukový hriadeľ otáča hnacím remeňom, ktorý následne otáča remenicou na hriadeli rotora.
Rotor je valec obalený medeným vinutím s radom malých magnetov usporiadaných striedavo v smere sever-juh, ktoré sú pripevnené na vonkajšej strane valca. Rotor je v podstate elektromagnetický, ktorý sa otáča vďaka hnaciemu remeňu pripojenému ku kľukovému hriadeľu, ktorý ním otáča.
Tento rotor je obklopený stacionárnou sústavou alebo niekoľkými sústavami medených drôtov, ktoré sú navzájom spojené oceľovým jadrom, nazývaným stator.
Keď motor beží, elektromagnet sa otáča v medených vodičoch a vytvára energiu v týchto cievkach pomocou elektromagnetickej indukcie. Tento prúd indukovaný v zapojení statora alternátora je striedavý prúd a musí sa premeniť na jednosmerný, aby sa dostal do batérie. Tento výkon sa potom vedie do diódy, ktorá zastaví striedavý prúd a premení ho na jednosmerný. Vďaka tomuto zdanlivo zložitému procesu a systému sa rozsvietia všetky malé symboly na prístrojovej doske.
Medzi bežné poruchy patria opotrebované kefy alternátora, nutnosť výmeny kabeláže alebo opotrebovaný či uvoľnený hnací remeň. To môže viesť k tomu, že alternátor nebude nabíjať batériu alebo že alternátor vybije batériu a nakoniec to povedie k blikaniu svetlometov, zlyhaniu elektroniky a nepríjemnému zápachu vychádzajúcemu z batérie.
AKO MÔŽEM OTESTOVAŤ SVOJ ALTERNÁTOR
V minulosti sa bežne stávalo, že sa ľudia pokúšali skontrolovať alternátor odpojením záporného kábla batérie. Naša rada: Nerobte to - riskujete, že spálite všetky elektrické zariadenia vo vašom vozidle, pretože keď v obvode nie je akumulátor, ktorý by fungoval ako tlmiaci prvok, alternátor môže v závislosti od otáčok motora vydať až 150 V. Tento "jednoduchý test alternátora" vás môže stáť tisíce eur za škody. Existuje však niekoľko jednoduchých a bezpečných alternatív na testovanie alternátora.
AS-PL Alternátor
12V, 115A
AS-PL Alternátor
12V, 65A
BOSCH DIAGNOSTICS Zariadenie na vlastnú diagnostiku
LUCAS Alternátor
14V, 70A, M6 B+ M4 D+ M5 W, 0243, Ø 48 mm
LUCAS Alternátor
12V, 50A, M6, 0003, Ø 66 mm
AKO SKONTROLOVAŤ ALTERNÁTOR POMOCOU MULTIMETRA
Ide o jeden z najúčinnejších a najspoľahlivejších spôsobov testovania alternátora. Budete potrebovať voltmeter alebo multimeter, prípadne použite skúšobnú lavicu alternátora, aby ste skontrolovali výstupné napätie alternátora a zistili, či je správne na nabíjanie batérie a prevádzku elektrického systému vozidla.
Pri vypnutom motore otvorte kapotu vozidla, aby ste mali prístup k akumulátoru. Nájdite alternátor a uistite sa, že hnací remeň nie je uvoľnený (pretože to môže byť zdrojom jedného z problémov). Vezmite si preferovaný tester alternátora, voltmeter alebo multimeter, a nastavte ho na 20 V.
Najlepšie je skontrolovať napätie pri vypnutom motore aj pri zapnutom motore. Ak chcete otestovať napätie, pripojte voltmeter k prípojkám alternátora. Vezmite kladný vodič multimetra (červený) a pripojte ho k červenej svorke na alternátore. Teraz vezmite záporný (čierny) vodič multimetra a priveďte ho do kontaktu s kovovou časťou karosérie vášho vozidla (napríklad s hlavou skrutky alebo dokonca so záporným pólom autobatérie). Nedotýkajte sa však samotného alternátora. Na displeji multimetra by sa mal zobraziť údaj. Pri vypnutom motore by sa malo napätie pohybovať medzi 12,5 a 12,8 V. Na kontrolu napätia môžete k batérii pripojiť aj voltmeter.
Ak v tejto fáze nie je dostatočné napätie (12,2 V), potom je potrebné batériu nabiť, aby sa otestoval alternátor.
Teraz naštartujte motor. V tomto okamihu skontrolujte, či sa remenica alternátora a remeň alternátora otáčajú správne bez prekĺznutia. Ak máte k alternátoru ľahký prístup bez rizika, že sa nejaká časť tela alebo odevu dostane do kontaktu s točiacim sa remeňom, môžete postup zopakovať ako predtým. Ak nie, môžete jednoducho pripojiť voltmeter k batérii (záporný ku kladnému, kladný k zápornému).
Ak alternátor funguje dobre, váš merač by mal ukazovať hodnotu niekde okolo 14 voltov (zvyčajne 13,8-14,2). Ak je hodnota vyššia ako 15 voltov, je možné, že regulátory napätia alternátora sú chybné alebo sa kazia. Ak je hodnota nižšia ako 13-14 voltov, môže to znamenať, že je potrebné vymeniť alternátor a že je na ňom chyba.
AKO OTESTOVAŤ ALTERNÁTOR BEZ MULTIMETRA
Jedným zo spôsobov testovania alternátora bez použitia voltmetra je vizuálne a fyzické sledovanie výkonu alternátora. Hluk alternátora je hlavným indikátorom toho, že niečo nie je v poriadku. Ak je problém s ložiskom alternátora, môžete počuť, ako alternátor kvíli a vydáva piskľavý zvuk, ktorý vychádza z prednej časti vozidla a ktorý sa stáva hlasnejším pri súčasnom používaní väčšieho množstva elektrického príslušenstva. Ak je situácia naozaj zlá, môžeme na testovanie alternátora použiť aj čuch. Ak si všimnete nepríjemný zápach vychádzajúci z autobatérie (väčšinou pripomínajúci zhnité vajcia), je to znamenie, že alternátor nepracuje správne. Tento štipľavý zápach spôsobuje autobatéria (najmä elektrolyt), keď je napätie produkované alternátorom príliš vysoké. Kyselina v batérii sa začne "variť" a spôsobuje tieto nepríjemne zapáchajúce výpary.
Tento problém je dosť nebezpečný, pretože tieto výpary sú horľavé. Okrem toho, ak sa s vozidlom v tomto stave jazdí dlhší čas, môže dôjsť k trvalému poškodeniu autobatérie.
AKO OTESTOVAŤ ALTERNÁTOR POMOCOU SKRUTKOVAČA
Ide o bežne opisovanú metódu, ktorá sa často odporúča na internete. Je však potrebné zdôrazniť, že otváranie alternátora skrutkovačom alebo iným kovovým predmetom sa neodporúča a môže byť nebezpečné. Mohlo by to viesť k zraneniu osôb alebo poškodeniu elektrického systému vozidla. Je nevyhnutné, aby ste používali správne testovacie zariadenie, ako napríklad voltmeter alebo multimeter, ako je opísané vyššie.
TOP produkty na túto tému: