1.000.000 autodielov - nájdite si vhodný náhradný diel pre vaše auto Príklad

0 Produkty
#
Produkty, ktoré si chcete zakúpiť, pridajte prosím do košíka
0,00 €

Ako naštartovať motor v studenom počasí?

Prihlásiť sa k odberu
PRIHLÁSIŤ SA K ODBERU NOVINIEK

Pre získanie najnovších noviniek a tipov prosím zadajte vašu emailovú adresu:

Mnoho majiteľov áut používa svoje vozidlá aj v prostredí s náročným studeným počasím a najmä v zime sa stretávajú s problémami spojenými s naštartovaním auta. Aj napriek faktu, že výrobcovia áut sa stále snažia vylepšovať svoje systémy a technológie zamerané na spoľahlivé štartovanie bez ohľadu na podmienky prostredia alebo počasia, niekedy sa stane, že motor jednoducho nenaštartujete. V tomto článku sa dočítate, prečo to tak je a ako zaručiť, aby ste vždy naštartovali.

6 faktorov ovplyvňujúcich úspešný štart motora v extrémne studenom počasí

  1. Predhriatie. Je to dôležité najmä pre dieselové motory, ktoré bez predhriatia nie je možné v zime naštartovať.

Operačný princíp dieselového motora je založený na tendencii samovznietenia paliva. Vzduch prichádzajúci do motora je stláčaný, až kým nedosiahne teplotu 700-900°C, ktorá je potrebná na zapálenie vstrekovaného paliva. Avšak v chladnom počasí nie je možné dosiahnuť takúto teplotu stlačením vzduchu. Preto sa v tomto motore používajú žeraviace sviečky pre rýchle zohriatie vzduchu v spaľovacej komore na potrebné hodnoty. Zlyhanie čo i len jednej žeraviacej sviečky môže spôsobiť problémy s naštartovaním motora, preto by sa mali kontrolovať pred každou zimou.

Benzínové motory nie sú tak závislé na okolitej teplote v porovnaní s dieselovými motormi, pretože tieto motory využívajú k zapaľovaniu iskru vytvorenú sviečkami zapaľovania. Avšak pri teplotách nižších ako -24 °C sa nevyparuje benzín; preto sa na vytvorenie homogénnej palivovej zmesi zloženej z paliva a vzduchu môže v benzínových motoroch použiť špeciálne predhrievacie zariadenie.

  1. Stav batérie. Na stlačenie vzduchu do požadovanej úrovne je potrebná silná a funkčná batéria. Výkon batérie veľmi závisí od okolitej teploty: ak je výkon batérie pri +20°C rovný 100%, potom pri teplote -20°C klesne jej výkon o polovicu a pri -30°C o ďalších 20 %. Preto nie je energia opotrebovanej alebo nedostatočne nabitej batérie postačujúca na naštartovanie auta a zapnutie štartéra. V zime sa pre dieselové motory neodporúča používať batérie so štartovacím prúdom nižším ako 320 A.
  2. Vlastnosti paliva. Zloženie paliva určuje teplotu jeho vyparovania a viskozity, takže v zime je potrebné používať zimné palivo, a platí to rovnako pre benzínové i dieselové motory. Zimný benzín obsahuje uhľovodíky s nízkym bodom varu, ktoré podporujú účinnú tvorbu palivovej zmesi a úplné spaľovanie aj v zimnom období. Zimné dieselové palivo nie je náchylné na kryštalizáciu a aj v zime si udrží vysoký stupeň tekutosti. Teplotu zhusťovania dieselového paliva je možné znížiť pomocou špeciálnych aditív, ktoré odvádzajú z paliva vodu.
  3. Prevádzkový stav systému dodávky paliva. Účinná tvorba palivovej zmesi si vyžaduje dobrú atomizáciu paliva. Preto je potrebné včas meniť filtre a vstrekovače. Zabezpečte, aby bola palivová nádrž stále plná: v poloprázdnej nádrži sa omnoho rýchlejšie tvorí kondenzát. Pri nízkych teplotách môže zamrznúť, čoho výsledkom môže byť prasknuté čerpadlo, zapchaté palivové hadičky alebo iné poškodenia.
  4. Viskozita oleja. Zhustené mazadlo sa cez kanály mazacieho systému pohybuje pomalšie. Takto sa urýchli opotrebenie prvkov motora a zároveň sa na systém uvádza väčšia záťaž. Aby bolo štartovanie jednoduchšie, v zime používajte olej vhodného stupňa viskozity.
  5. Kompresia vo valcoch motora. Pre vytvorenie potrebného tlaku na zapálenie paliva je potrebné, aby bola spaľovacia komora dobre utesnená. Znížená miera kompresie v jednom valci môže spôsobiť omnoho náročnejšie štartovanie motora v studenom počasí.

7 odporúčaní od AutoDoc, ktoré vám pomôžu naštartovať vaše auto aj v najväčšej zime

  1. Napumpujte palivový systém, aby sa zvýšil tlak na prevádzkovú úroveň. Táto metóda sa dá použiť iba na autách, kde palivové čerpadlo pracuje iba pri zapnutom zapaľovaní. Pre napumpovanie otočte kľúč v zapaľovaní o dve polohy, aby sa aktivovalo palivové čerpadlo a po niekoľkých sekundách zapaľovanie vypnite. Počkajte pol minúty a proces zopakujte. Následne sa pokúste naštartovať motor pomocou štartéra.
  2. Zahrejte batériu. Po dlhom parkovaní na minútu zapnite diaľkové alebo stretávacie svetlá, prípadne zapnite kúrenie v aute. Po krátkom zahriatí sa zvýši kapacita batérie a interval prívalového prúdu. Avšak tesne pred naštartovaním vypnite všetky elektrické zariadenia, aby sa nemíňala energia z batérie zbytočne.
  3. Zahrejte spaľovaciu komoru. Táto metóda sa aplikuje iba pre dieselové motory. Zapnite zapaľovanie, počkajte, kým nezmizne indikátor žeraviacich sviečok a potom vypnite zapaľovanie. Tento proces zopakujte niekoľkokrát za sebou. Prevádzka žeraviacich sviečok rýchlo zahreje spaľovaciu komoru na potrebné hodnoty.
  4. Skontrolujte, a ak je to potrebné, vyčistite batériové svorky. Kvôli nedostatočne spoľahlivým kontaktom v elektrickom okruhu sa zvyšuje odpor kontaktov, čím sa znižuje prívalový prúd a nie je možné naštartovať auto.
  5. Spojkový pedál zošliapnite až na doraz. Toto odporúčanie platí iba pre autá s manuálnou prevodovkou. Odpojením motora od prevodovky znížite záťaž kladenú na motor, vďaka čomu je štartovanie omnoho jednoduchšie.
  6. Štartér nepoužívajte dlhšie, ako 10 sekúnd. Inak by sa mohlo štartovacie zariadenie pokaziť. Ak motor nenaštartujete na prvý pokus, skúste to znova o niekoľko minút.
  7. Použite špeciálny sprej na rýchly štart. Tieto spreje sú dostupné od výrobcov: Liqui Moly, Presto, Mannol, a iných spoločností. Tieto aerosóly obsahujú estery, ktoré sa zapália pri nižšej teplote, než palivo. Zaručíte tak zapálenie paliva nielen v zime, ale aj pri vysokej vlhkosti, keď je batéria slabo nabitá, alebo keď systém neprodukuje dostatočne účinné iskry. Pri použití týchto prípravkov je veľmi dôležité postupovať podľa inštrukcií výrobcu: ak aplikujete príliš veľa tejto látky do prívodu vzduchu, môžete poškodiť motor.

Záver. Aby ste aj v zime bez problémov naštartovali motor vášho auta, na zimné obdobie sa pripravte vopred. Letný olej vymeňte za zimný, nainštalujte nový olejový filter, vypusťte palivový systém, skontrolujte hustotu elektrolytov v batérii, a ak je to potrebné, kúpte si batériu s väčšou kapacitou. Tiež skontrolujte stav žeraviacich sviečok, správnou funkčnosť motora a príslušných prvkov. Okrem toho skontrolujte správne napnutie remeňa alternátora, pretože účinnosť tohto prvku ovplyvňuje účinnosť dobíjania batérie. Majte na pamäti, že iba pri funkčnosti všetkých systémov auta je možné auto bez problémov naštartovať v akýchkoľvek podmienkach počasia.

Nový vyhľadávač na stránke vám uľahčí nájsť presne to, čo hľadáte. Vyhľadajte všetko, čo potrebujete

Typ požiadavky Príklad
Náhradné diely Napínacia kladka ozubeného remeňa
Náhradné diely + Výrobca Napínacia kladka ozubeného remeňa
Náhradné diely + Výrobca vozidla Napínacia kladka ozubeného remeňa HONDA JAZZ
Náhradné diely + Číslo produktu Napínacia kladka ozubeného remeňa
Číslo produktu
Číslo produktu + Výrobca
OEN GCL161
OEN + Výrobca 30500PM5A03
loader Čakajte prosím...