Obsah
Ako jazdiť bezpečne aj v daždi
Pravdepodobnosť nehody počas dažďa sa zvyšuje v priemere o 30 – 40 %. V tomto článku vám povieme, čoho by ste sa mali najviac vyvarovať, ako jazdiť v daždivom počasí a ako sa vyhnúť problémom na cestách.
4 nebezpečenstvá, ktoré číhajú na vodičov
- Šmykľavá vozovka. Koeficient priľnavosti pneumatiky na mokrom asfalte je 1,5-2-krát nižší než na suchom asfalte. Najnebezpečnejšie sú predovšetkým prvé kvapky dažďa. Keď sa dostanú na povrch vozovky, spoja sa s cestným prachom, ktorý obsahuje častice oleja, paliva a gumy, alebo iných látok. Tie sa následne zmiešajú a vytvoria tenkú, ale veľmi šmykľavú vrstvu na vozovke. Brzdná dráha sa v tejto situácii predlžuje 5 až 10 násobne.
- Šmyk na vode, tzv. aquaplaning. Pri jazde na mokrom povrchu a vo vysokej rýchlosti nemajú pneumatiky dostatok času na odvádzanie všetkej vody spod kolies. Medzi dezénom a povrchom vozovky sa tak tvorí vodný vankúšik, kvôli čomu sa úplne vytratí priľnavosť na asfalt a auto sa stáva nekontrolovateľným.
- Zlá viditeľnosť. Viditeľnosť na cestu sa počas dažďa výrazne zhoršuje. Obrysy predmetov nie sú jasne definované, a stierače nie sú schopné z čelného skla odviesť všetku vodu včas. Okná sa zahmlievajú vplyvom vysokej vlhkosti. Kvôli sa tomu sa nielen zhoršuje výhľad na všetky prekážky, ale pôsobí to aj ako prvok rozptýlenia pre vodiča.
- Ospanlivosť. Ospanlivosť v daždivom počasí je spôsobená poklesom atmosférického tlaku, čím sa v ľudskom tele znižuje krvný tlak a spomaľuje sa srdcový tep. Do mozgu sa tak dostáva menej kyslíka, čo spôsobuje ospanlivosť. Reakčný čas vodiča na okolité podnety sa predlžuje, preto je veľmi nebezpečné pokračovať v jazde v týchto podmienkach.
Čo je potrebné skontrolovať pred obdobím dažďov?
- Pneumatiky. Minimálna prípustná hĺbka dezénu je 1.6 mm. Avšak Dafydd Williams, profesionálny inštruktor jazdy na aute pracujúci v zariadení spoločnosti Mercedes-Benz World, odporúča vymeniť pneumatiky čo najskôr po dosiahnutí hodnoty 2 mm v rámci hĺbky dezénu. Výrobca pneumatík Continental taktiež neodporúča čakať až do extrémnych hodnôt. Podľa odborníkov z tejto spoločnosti je vhodné si nainštalovať nové pneumatiky pri dosiahnutí hodnoty 3 mm pri letných a 4 mm pri zimných pneumatikách. Opotrebovaný dezén je typický zmenšenou hĺbkou odvodných kanálikov a drážok zodpovedných za priľnavosť na mokrom asfalte, a za odvádzanie vody z kontaktnej plochy medzi pneumatikou a vozovkou.
Ak sú vo vašej oblasti dažde veľmi časté, zvoľte si pneumatiky do dažďa. Majú nízky profil a špeciálny vzor dezénu, ktorý sa prispôsobí konkrétnym podmienkam na vozovke. - Stierače a ostrekovače. Lišty stieračov sa odporúča vymeniť dvakrát ročne. Najskôr je ale potrebné zohľadniť kvalitu čistenia. Ak počas čistenia stierače zanechávajú škvrny, stopy a nevyčistené miesta na povrchu skla, komponent vymeňte. Počas daždivého dňa môže zlyhanie vyčistenia spôsobiť fatálnu nehodu.
Nádržka pre ostrekovače musí vždy obsahovať vodu do ostrekovačov vysokej kvality, aby bola schopná odstrániť aj zaschnutú špinu z povrchu okna. - Brzdový systém. Vyžaduje si pravidelnú kontrolu. Niektoré poškodenia, ako napríklad zadretý a zašpinený strmeň, sú veľmi nebezpečné na mokrej vozovke, pretože môžu spôsobiť šmyk. Používanie opotrebených brzdových platničiek, čo vedie k zhoršeniu celkového výkonu bŕzd, je ešte nebezpečnejšie v kontexte predĺženie brzdnej dráhy na mokrej vozovke.
- Predné svetlá. Niektoré poškodenia svetelných jednotiek sa ukážu iba v podmienkach vysokej vlhkosti. Napríklad, zlá tesnosť predných svetiel vedie k vniknutiu vody do krytu a môže viesť k vypáleniu žiaroviek alebo k skratu. Tvorba kondenzátu vody na reflektore predného svetla zhoršuje kvalitu osvetlenia. Okrem toho sa môžu zapchať aj ventilačné otvory, čo vedie k zahmlievaniu svetiel.
- Kabínový filter. Pri jeho upchatí sa spomaľuje rýchlosť prúdenia vzduchu vo ventilačnom systéme. Výsledkom je, že v aute zostáva prebytočná vlhkosť, okná sa začnú zahmlievať, a uvidíte to hlavne počas obdobia dažďov. Preto sa odporúča vymeniť tento komponent aspoň raz za rok.
11 pravidiel, ktoré by sa pri jazde v daždi mali stať zvykom
- Pri prvých dažďových kvapkách čo najskôr spomaľte: v tomto čase je vozovka najšmykľavejšia.
- Pri jazde v daždi nejazdite rýchlejšie než 50 km/h. Pri rýchlejšej jazde môžete jednoducho stratiť kontrolu nad vozidlom a zastavenie auta bude omnoho náročnejšie.
- Začnite brzdiť vopred. Vďaka tomu nezastavíte len včas, ale pomôžete aj ostatným vodičom pochopiť situáciu a spomaliť. Pri zatáčaní spomaľte ešte pred zákrutou. Brzdite a zrýchľujte postupne a hladko. Prudké pohyby môžu spôsobiť šmyk a stratu kontroly. Udržiavajte si bezpečnú vzdialenosť od auta, ktoré ide pred vami.
- Ak sú brzdové platničky mokré, vysušte ich. Urobte to tak, že určitú vzdialenosť budete jazdiť tak, že niekoľkokrát mierne zatlačíte brzdový pedál: povrch súčiastok sa zahreje a prebytočná voda a vlhkosť sa odparí.
- Zapnite predné svetlá. Bočné svetlá v daždi často nie sú postačujúce na identifikáciu na ceste. Hmlové svetlá sa odporúča použiť iba v prípade, že viditeľnosť na ceste je menej ako 100 m.
- Nejazdite priamo za kamiónom alebo autobusom. Spod ich kolies odlietava mnoho špiny a nečistôt.
- Vysušte okná. K tomu zapnite zariadenie na elimináciu zahmlenia alebo použite klimatizáciu. Do niekoľkých minút sa tak zníži miera vzdušnej vlhkosti. Na zlepšenie viditeľnosti tiež môžete použiť špeciálne chemikálie, ako napríklad látky pôsobiace proti dažďu alebo proti zahmlievaniu. Prvý typ by sa mal aplikovať na vonkajší povrch okien: vytvorí sa tak bariéra odolná voči vode a špine. Druhý typ sa používa v kabíne auta: zadržiava vodu na povrchu skla alebo okna v podobe veľmi tenkej priehľadnej vrstvy a zabraňuje tvorbe kvapiek, ktoré zhoršujú viditeľnosť.
- Spomaľte pred kalužami. Je to nebezpečenstvo skryté pod vodou. Ak budete jazdiť cez kaluže, zvyšujete si tým riziko šmyku na vode.
- Ak prší veľmi silno, auto zastavte na okraji cesty a počkajte. Nezabudnite zapnúť výstražné svetlá, aby vás videli aj ostatní účastníci cestnej premávky.
- Buďte pozorní. Chodci môžu prechádzať cez cestu na neoznačených miestach, pretože aj oni sa chcú veľmi rýchlo skryť pred dažďom. Taktiež si dávajte pozor na iných, menej pozorných vodičov.
- Nejazdite, ak sa cítite ospalí. Je to veľmi nebezpečné. Ak jazdu nemôžete odložiť, občas vyjdite z auta a urobte si zopár jednoduchých cvičení. Ak si nepamätáte posledných niekoľko kilometrov, alebo ak ste náhodou vyšli z jazdného pruhu či z vozovky, zívate častejšie, a máte problém udržať si hlavu v rovnakej polohe alebo máte problém s očným sústredením sa, okamžite zaparkujte a zastavte auto na okraji cesty. Dokonca aj 15 minútový spánok môže zachrániť celú situáciu. Ak musíte často jazdiť na dlhých trasách, nainštalujte si do auta systém monitorujúci únavu vodiča. Systém analyzuje aktuálnu situáciu za použitia rôznych údajov, ako napríklad veľkosť a zmena veľkosti zrenice, a následne vydá varovný signál.
Záver
Bezpečnosť jazdy v daždi závisí najmä od technického stavu auta a skúseností a zručností vodiča. Včasná výmena spotrebiteľných prvkov a diagnostika systémov auta sú rovnako dôležité ako pokojný štýl jazdy. Dodržiavajte tieto odporúčania: kupujte si iba kvalitné diely pre vaše auto. Iba vďaka nim budete môcť jazdiť bezpečne v každom počasí.