Obsah
Aby bolo v interiéri stále príjemne: všetko o poruchách klimatizácie
Povieme vám, aké problémy môžu nastať pri používaní klimatizácie, ako ich vyriešiť a hlavne ako im predchádzať.
Ako klimatizácia funguje a prečo sa kazí
Účelom tohto zariadenia nie je iba ochladzovanie vzduchu v kabíne. Klimatizácia vzduch takisto čistí, vysušuje a zabezpečuje jeho prúdenie. Na rozdiel od domácich klimatizácií sú klimatizácie v autách poháňané motorom a keďže vozidlo je pravidelne v pohybe, sú vystavené negatívnemu pôsobeniu vonkajších faktorov. Zmeny teploty a neustále vibrácie môžu viesť k poruchám jednotlivých súčiastok klimatizačného systému.
Na to, aby ste pochopili príčiny nesprávneho fungovania systému, je potrebné najprv porozumieť jeho štruktúre.
Konštrukcia automobilovej klimatizácie
Fungovanie klimatizácie je založené na cirkulácii chladiacej zmesi v uzavretom systéme: pritom absorbuje teplo a mení sa z tekutiny na plyn. Súčasti automobilovej klimatizácie zahŕňajú:
- Kompresor. Stláča chladiaci plyn, takže môže cirkulovať v systéme.
- Elektromagnetická spojka. Zabezpečuje priame fungovanie kompresora.
- Kondenzátor. Ochladzuje chladiace médium pomocou cirkulujúceho vzduchu, ktorý vzniká, keď sa ventilátor otáča a auto pohybuje.
- Vysušovač filtra. Zberač vyrovnáva prietok chladiaceho média, zatiaľčo vysušovač z neho absorbuje vlhkosť.
- Tepelný expanzný ventil. Prepúšťa chladiace médium do výparníka tak, že kontroluje jeho prietok v závislosti na teplote pri výstupe z výparníka.
- Výparník. Ochladzuje vzduch.
Niektoré klimatizácie sú namiesto termálneho expanzného ventilu vybavené expanznou trubicou. Ich konštrukcia zahŕňa akumulátorový vysušovač, kde akumulátor funguje ako zásobník chladiaceho média.
Najbežnejšie poruchy automobilovej klimatizácie
Znečistenie jednotlivých súčiastok systému. Výrazné znečistenie kondenzátoru spôsobuje jeho prehrievanie, ktoré spôsobuje zvýšený tlak v systéme. V takom prípade bude klimatizácia fungovať neefektívne: vzduch v kabíne sa neochladí. Ak sa súčiastky klimatizácie zanesú, mali by sa ihneď umyť. Ak je v kabíne pri zapnutej klimatizácii nepríjemný zápach, môže to naznačovať, že kabínový filter je upchatý. Ide o spotrebnú súčiastku, ktorú je potrebné pravidelne vymeniť. Vo všeobecnosti sa odporúča vymeniť kabínový filter po každých 20 000 km. Veľa majiteľov áut ho ale mení častejšie - každých 10 000 - 15 000 kilometrov, alebo približne každých šesť mesiacov.
Porušenie uzavretosti systému a únik chladiaceho média. Túto poruchu môže indikovať nefunkčnosť klimatizácie a stopy oleja na povrchu kompresora a ďalších častiach systému. Poškodenie môže byť spôsobené silným nárazom, napríklad pri autonehode, alebo koncom životnosti tesniacich prvkov. Na odstránenie problému je potrebné vymeniť chybné súčiastky a znovu naplniť systém chladiacim médiom.
Zasekávanie kompresora
Najtypickejším znakom tejto poruchy je abnormálny hluk kompresora, olejové škvrny na povrchu dielu a v niektorých prípadoch zlyhanie pri štartovaní motora. Zasekávanie kompresora môže byť spôsobené jeho opotrebovaním alebo nedostatkom oleja v systéme. V prípade takejto poruchy by mal byť kompresor vymenený.
Nestabilné fungovanie tepelného expanzného ventilu. Ak má tento diel poruchu a klimatizácia je zapnutá, chladný vzduch prúdi do kabíny nepravidelne a klimatizačná jednotka sa môže samovoľne vypínať. Táto porucha spôsobuje tiež zamrznutie vyparovacích trubičiek. Nesprávna funkcia termálneho expanzného ventilu môže byť spôsobená mechanickým poškodením, nesprávnym nastavením súčiastky, alebo zanesením systému zvnútra. Súčiastka sa v prípade poruchy väčšinou neopravuje, ale potrebuje výmenu.
Chybný kondenzátor. Spôsobuje, že klimatizácia nereaguje na zapnutie alebo vypnutie ak ide auto malou rýchlosťou. Najčastejšou príčinou poruchy kondenzátora je znečistenie dielu a zároveň znečistenie rúrok tvoriacich hlavný obeh. V prípade tejto poruchy je potrebné kondenzátor a spojovacie diely rýchlo vyčistiť. Nesprávne fungujúci kondenzátor môže inak zvýšiť tlak v klimatizačnom systéme.
Porucha výparníka. Znakmi tejto poruchy je prítomnosť vody a nepríjemný pach v kabíne. Príčinou poruchy výparníka je znečistenia a zablokovanie trubičky odvádzajúcej vlhkosť. Jej vyčistenie problém vyrieši. Ak je výparník skorodovaný, musí sa vymeniť.
Prosím pozor! Oprava a dopĺňanie klimatizácie si vyžaduje špeciálny inštruktáž, schopnosti, náradie a spotrebný tovar. Odporúča sa preto zveriť túto prácu len expertom!
Ako predchádzať poruchám klimatizácie
Poruche ktorejkoľvek časti auta, vrátane klimatizácie, je ľahšie predísť, než ju odstrániť. Na to, aby ste maximalizovali životnosť klimatizácie a aby ste ušetrili na opravách, musíte dodržiavať jednoduché pravidlá:
- Pravidelne zapínať klimatizáciu bez ohľadu na ročné obdobie. Stačí raz, alebo dvakrát do týždňa na 10 - 15 minút.
- V chladných obdobiach vyhriať interiér auta skôr, než zapnete klimatizáciu.
- Pri umývaní auta starostlivo umyť a prefúknuť kondenzátor.
- Vymeniť náplň klimatizácie raz za 1 - 2 roky a to aj v prípade, že nevykazuje žiadne známky poruchy.
Záver
Pri dopĺňaní chladiaceho média a oleja do klimatizácie by ste mali uprednostňovať výhradne diely a spotrebný tovar od dôveryhodných výrobcov. Mali by ste preto nakupovať iba v spoľahlivých internetových obchodoch, ktoré na svoje výrobky poskytujú záruku. Navyše servis klimatizácie by mal byť vykonávaný iba v súlade s požiadavkami uvedenými v technickej dokumentácii vozidla. Vďaka dodržiavaniu týchto jednoduchých pravidiel vám bude vaša klimatizácia slúžiť dlhú dobu!
Užitočné video k danej téme:
Čo robiť, ak klimatizácia vášho auta nefunguje správne