Obsah
5w30 alebo 5w40: ktorý motorový olej je vhodnejšie použiť v zime
Výkon systému mazania priamo ovplyvňuje životnosť motora. Preto mnoho vodičov nevie, akú viskozitu motorového oleja si majú vybrať, aby motor svojho auta dokonale ochránili pred zimou. V tomto článku sa pozrieme na vlastnosti dvoch najobľúbenejších typov motorových olejov: 5w30 a 5w40, a spoločne zistíme, ktorý z nich je najvhodnejší na použitie v zimnom období.
Čo znamenajú všetky označenia?
Aj pri veľmi tuhej zime je potrebné, aby si motorové oleje určené pre zimu udržali potrebnú tekutosť, ktorá bude postačujúca na mazanie studeného motora. Číslice pred písmenom W indikujú teplotu, pri ktorej môže olejové čerpadlo bezproblémovo pracovať, a kľukový hriadeľ sa bude otáčať krútiacim momentom dostatočným na naštartovanie motora. Písmeno W ukazuje na fakt, že mazivo sa môže použiť v zime. Čísla po tomto písmene zobrazujú vysokoteplotné vlastnosti, ktoré sú definované horným a spodným prahom kinematickej viskozity pri 100 °C, a tiež dynamickou viskozitou pri 150 °C a miere rozpadu pri 106 s−1.
Výrobcovia používajú rôzne aditíva pre svoje oleje s cieľom vytvoriť univerzálny produkt so širokým teplotným rozsahom. Tieto aditíva znižujú závislosť viskozity od teploty, ale môžu vplývať aj na iné vlastnosti maziva.
Vlastnosti motorových olejov 5w30 a 5w40
Vlastnosti týchto mazív pri nízkej teplote sú rovnaké. Oba produkty si udržia viskozitu optimálnu pre naštartovanie motora pri -30 °C, a tekutosť pri -35 °C. Líšia sa hlavne vo vlastnostiach pri vysokej teplote. Kinematická viskozita oleja 5w30 je v rozmedzí 9.3–12.5 mm2/s; dynamická viskozita je 2.9 mPas. Pre 5w40 sú tieto hodnoty 12.5–16.3 mm2/s a 3.5 mPas.
Každý z týchto produktov má vlastné výhody a nevýhody. Napríklad, mazivo 5w40 tvorí hrubšiu a silnejšiu olejovú vrstvu, výborne utesňuje medzery, je určené pre vysokú záťaž, a preto sa často používa vo výkonných športových autách. Avšak kvôli vysokej odolnosti voči nakrúteniu má vplyv na dynamiku motora. Navyše, čím väčší teplotný rozsah má mazivo, tým má kratšiu životnosť.
Zároveň, olej 5w30 má vyššiu mieru čerpania cez systém mazania. Účinnejšie čistí súčiastky pohonnej jednotky, prispieva k ich chladeniu a úspore paliva. Ak sa zväčšia medzery v trecích pároch, pri použití tohto typu oleja sa môže objaviť únik.
3 hlavné tipy pri výbere
- Ak auto používate hlavne v meste, často sedíte v dopravnej zápche, jazdíte vo vysokej rýchlosti, vaše auto je staré, kúpte si olej s viskozitou 5w40. Ak uprednostňujete pokojnú jazdu, úsporu paliva a ekologickosť, vyberte si produkt s označením 5w30.
- Okrem viskozity zohľadnite aj tieto vlastnosti maziva:
- Zloženie olejovej bázy. Pre niektoré motory sú vhodné iba syntetické oleje, a pre iné iba minerálne.
- API a ACEA klasifikácia. Dokonca aj produkty s rovnakým stupňom viskozity podľa SAE sa môžu líšiť v množstve pridaných aditív, v obsahu popola alebo v iných parametroch. Všetky tieto rozdiely sa berú do úvahy v týchto klasifikačných systémoch.
- Pozor: zámena oleja 5w30 a 5w40 alebo naopak je možná iba ak to povoľuje výrobca vozidla. V opačnom prípade sa môže motor predčasne poškodiť.
Prečo je tak dôležité schválenie motorového oleja od výrobcu auta?
Viskozita oleja je relatívny parameter. Počas prevádzky sa jeho teplota neustále mení a viskozita maziva a hrúbka olejového povlaku sa buď zväčšuje alebo zmenšuje. Pri tvorbe designu motora výrobcovia presne vypočítavajú dynamiku vlastností motorového oleja, a vyberajú vhodný produkt podľa konkrétnych požiadaviek pre všetky režimy používania motora.
Napríklad, pri štartovaní motora je hrúbka olejového povlaku omnoho väčšia než keď motor dosiahne pracovnú teplotu. Kvôli tomu sa zvyšuje miera trenia medzi kontaktnými plochami súčiastok. Podporuje to rýchlejšie zahrievanie pohonnej jednotky. Keď sa teplota zvyšuje viskozita oleja sa znižuje, a trecia sila a záťaž na pohonnú jednotku sa tiež znižuje.
Ak viskozita oleja presiahne hodnotu uvedenú výrobcom, motor bude musieť znášať veľkú záťaž pri štartovaní. Je to veľmi nebezpečné pri prudkom náraste otáčok, kedy sa prudko zvýši miera rozpadu, ale miera viskozity nekorešponduje s aktuálnou teplotou, čo môže viesť k prehrievaniu motora. Stála prevádzka pod nadmernou záťažou má vplyv aj na životnosť. Vplyvom stáleho prehrievania mazivo rýchlejšie oxiduje.
Znížená miera viskozity je rovnako nebezpečná. Trecie páry sa opotrebujú výrazne rýchlejšie vplyvom nedostatočne odolnej olejovej vrstvy. Pri vysokých otáčkach motora môže nedostatočné množstvo oleja spôsobiť aj zadretie alebo zablokovanie motora. Samotné mazivo sa pritom spáli omnoho rýchlejšie.
Záver
Mazivá by sa vždy mali vybrať podľa technického odporúčania výrobcu auta. Ak umožňuje používanie oleja s rôznou viskozitou, uprednostnite produkt, ktorý najlepšie korešponduje s prevádzkovými podmienkami, a tiež so stavom jednotiek a systémov auta. Avšak nestačí zohľadniť iba viskozitu: zloženie olejovej bázy a trieda/kategória API a ACEA sú tiež veľmi dôležité. Vyberte si olej pokojne a bez stresu – kúpte si ho na stránke AUTODOC, a motor vášho auta bude spoľahlivo ochránený počas celého zimného obdobia.
Užitočné video k danej téme:
Aký je rozdiel medzi typmi motorového oleja? Klasifikácia, označenie